Klanten werven met koude acquisitie? Dat is niet te doen!

Klanten werven met koude acquisitie? Dat is niet te doen!

Iedere ondernemer heeft klanten nodig om te overleven, maar niet iedere ondernemer vindt het even gemakkelijk om (online) aan klanten te komen. Je wilt je product of dienst niet als een ouderwetse marktkoopman of viswijf schreeuwend aanbieden; ‘wie o wie’, komt dat zien’, ‘sla je slag’. Er zijn maar weinig ondernemers die voor koude acquisitie kiezen en zich via de telefoon ‘naar binnen praten’. Zeker als je een waardevol product of dienst aanbiedt, dan voel je je daar niet echt lekker bij. Maar hoe kan het dan wel?

Je wil niet te commercieel over komen, maar je wil natuurlijk wel verkoop genereren. Je bent tenslotte geen Sinterklaas. In tegenstelling tot de ouderwetse slogans, werkt de gunfactor nog wel bij producten of diensten die door mensen als waardevol ervaren worden. Dit komt omdat we met de opkomst van internet vaak teleurgesteld zijn door bedrijven die toch oplichters bleken te zijn. We zijn daarom op onze hoede en willen graag weten wie er achter het bedrijf zit. Ook willen we zoveel mogelijk met ‘echte mensen’ te maken hebben in plaats van met ‘verkopers’. Want jij bent als persoon in veel gevallen een toegevoegde waarde voor je klant. Daarom is het belangrijk om jezelf te laten zien en op een natuurlijke manier een relatie op te bouwen met je (toekomstige) klanten. Via koude acquisitie is dat niet te doen, maar via social media krijg je die gelegenheid wel.

Met name als jij als ondernemer anderen wil helpen, is het belangrijk om jezelf te zijn, ook in de online wereld. Mensen leren je kennen, vinden dat positief en wanneer ze je nodig hebben, kom jij als bedrijf als optie in hun gedachten. We maken ‘categorieën’ aan in ons brein. Als we trek hebben, komen de ‘leuke tentjes waar je lekker kunt eten’ naar boven, tentjes die we via social media tegenkwamen of waar we van hoorden op een verjaardagsfeest. Als we hulp nodig hebben om de boot te restaureren, komt opnieuw een aantal opties in ons brein naar boven. Iedere categorie ‘vullen’ we met verschillende opties, die we verzamelen tijdens onze offline en vooral ook onze online contacten. Mocht het dan nodig zijn, dan plukken we een optie uit onze categorie en gaan we op zoek naar meer informatie. We vergelijken vervolgens een aantal opties met elkaar en kiezen de beste.

Ik hoor je denken; Maar hoe leren mensen mij dan kennen via social media? Ik heb nog geen idee hoe ik dat op een niet-commerciële, maar juist persoonlijke manier kan doen, en ik wil ook niet van de daken schreeuwen dat ik nou ‘zo goed’ ben.

  1. Ga kijken waar jij je klanten het beste mee kan helpen

Als jij gelooft in de meerwaarde van jouw hulp voor de klant, dan is er genoeg reden om mensen te gaan helpen en dit op een persoonlijke manier te communiceren. Denk aan een blog. Hierin kun je veel kwijt. Liep jij tegen problemen of ongemakken aan, en kwam je hierdoor op het idee om jouw dienst of product te ontwikkelen? Of heb je in de route er naar de ontwikkeling van je product of dienst toe mooie ervaringen opgedaan? Zijn er dingen waarmee je jouw klant al een duwtje in de juiste richting kan geven? Deel het!

  1. Wees jezelf

Als je 100% jezelf bent, dan verwachten mensen ook niets anders van je. Daar gaat het namelijk vaak mis. Als je teveel belooft en het niet waar kan maken, breng je grote schade aan. Arrogantie en een te groot ego helpen daar niet bij. Aan de andere kant moet je wel geloven in wat je aanbiedt. Als je onzeker bent over je product of dienst, dan voelt een klant dat ook.

  1. Denk mee met de klant

Op een persoonlijke manier verkopen kan ook door mee te denken met de klant. Prijs niet alleen je product aan, maar denk echt na of dit wel echt de oplossing is voor het probleem van de klant. Dan help je namelijk iemand veel beter, dan wanneer je iets verkoopt dat niet waardevol voor je klant is. Mensen gaan positief over jou praten wanneer jij een waardevolle oplossing voor hen vooropstelt. En dat is nog altijd de beste reclame!

Eigenlijk is verkoop dus niet eens zo veranderd. Vroeger ging je naar de schoenmaker in het dorp omdat je daar een goede relatie mee had en omdat je het de schoenmaker gunde. Dat werkt nu nog steeds zo. Als je voldoende investeert in het opbouwen van een relatie, dan betaalt dat zich vanzelf terug.

 

Wil jij weten hoe jij je doelgroep via social media kunt bereiken en welke kanalen jij daarvoor het beste kunt inzetten? Vul dan even het formulier in, dan geef ik je snel en gratis het verlossende antwoord!

Iedere ondernemer heeft klanten nodig om te overleven, maar niet iedere ondernemer vindt het even gemakkelijk om (online) aan klanten te komen. Je wilt je product of dienst niet als een ouderwetse marktkoopman of viswijf schreeuwend aanbieden; ‘wie o wie’, komt dat zien’, ‘sla je slag’. Er zijn maar weinig ondernemers die voor koude acquisitie kiezen en zich via de telefoon ‘naar binnen praten’. Zeker als je een waardevol product of dienst aanbiedt, dan voel je je daar niet echt lekker bij. Maar hoe kan het dan wel?

Je wil niet te commercieel over komen, maar je wil natuurlijk wel verkoop genereren. Je bent tenslotte geen Sinterklaas. In tegenstelling tot de ouderwetse slogans, werkt de gunfactor nog wel bij producten of diensten die door mensen als waardevol ervaren worden. Dit komt omdat we met de opkomst van internet vaak teleurgesteld zijn door bedrijven die toch oplichters bleken te zijn. We zijn daarom op onze hoede en willen graag weten wie er achter het bedrijf zit. Ook willen we zoveel mogelijk met ‘echte mensen’ te maken hebben in plaats van met ‘verkopers’. Want jij bent als persoon in veel gevallen een toegevoegde waarde voor je klant. Daarom is het belangrijk om jezelf te laten zien en op een natuurlijke manier een relatie op te bouwen met je (toekomstige) klanten. Via koude acquisitie is dat niet te doen, maar via social media krijg je die gelegenheid wel.

Met name als jij als ondernemer anderen wil helpen, is het belangrijk om jezelf te zijn, ook in de online wereld. Mensen leren je kennen, vinden dat positief en wanneer ze je nodig hebben, kom jij als bedrijf als optie in hun gedachten. We maken ‘categorieën’ aan in ons brein. Als we trek hebben, komen de ‘leuke tentjes waar je lekker kunt eten’ naar boven, tentjes die we via social media tegenkwamen of waar we van hoorden op een verjaardagsfeest. Als we hulp nodig hebben om de boot te restaureren, komt opnieuw een aantal opties in ons brein naar boven. Iedere categorie ‘vullen’ we met verschillende opties, die we verzamelen tijdens onze offline en vooral ook onze online contacten. Mocht het dan nodig zijn, dan plukken we een optie uit onze categorie en gaan we op zoek naar meer informatie. We vergelijken vervolgens een aantal opties met elkaar en kiezen de beste.

Ik hoor je denken; Maar hoe leren mensen mij dan kennen via social media? Ik heb nog geen idee hoe ik dat op een niet-commerciële, maar juist persoonlijke manier kan doen, en ik wil ook niet van de daken schreeuwen dat ik nou ‘zo goed’ ben.

  1. Ga kijken waar jij je klanten het beste mee kan helpen

Als jij gelooft in de meerwaarde van jouw hulp voor de klant, dan is er genoeg reden om mensen te gaan helpen en dit op een persoonlijke manier te communiceren. Denk aan een blog. Hierin kun je veel kwijt. Liep jij tegen problemen of ongemakken aan, en kwam je hierdoor op het idee om jouw dienst of product te ontwikkelen? Of heb je in de route er naar de ontwikkeling van je product of dienst toe mooie ervaringen opgedaan? Zijn er dingen waarmee je jouw klant al een duwtje in de juiste richting kan geven? Deel het!

  1. Wees jezelf

Als je 100% jezelf bent, dan verwachten mensen ook niets anders van je. Daar gaat het namelijk vaak mis. Als je teveel belooft en het niet waar kan maken, breng je grote schade aan. Arrogantie en een te groot ego helpen daar niet bij. Aan de andere kant moet je wel geloven in wat je aanbiedt. Als je onzeker bent over je product of dienst, dan voelt een klant dat ook.

  1. Denk mee met de klant

Op een persoonlijke manier verkopen kan ook door mee te denken met de klant. Prijs niet alleen je product aan, maar denk echt na of dit wel echt de oplossing is voor het probleem van de klant. Dan help je namelijk iemand veel beter, dan wanneer je iets verkoopt dat niet waardevol voor je klant is. Mensen gaan positief over jou praten wanneer jij een waardevolle oplossing voor hen vooropstelt. En dat is nog altijd de beste reclame!

Eigenlijk is verkoop dus niet eens zo veranderd. Vroeger ging je naar de schoenmaker in het dorp omdat je daar een goede relatie mee had en omdat je het de schoenmaker gunde. Dat werkt nu nog steeds zo. Als je voldoende investeert in het opbouwen van een relatie, dan betaalt dat zich vanzelf terug.

 

Wil jij weten hoe jij je doelgroep via social media kunt bereiken en welke kanalen jij daarvoor het beste kunt inzetten? Vul dan even het formulier in, dan geef ik je snel en gratis het verlossende antwoord!

Ja, ik wil weten hoe mijn doelgroep bij me inhaakt

6 + 11 =

Manita Postma

Ik ben eigenaresse van Lemon ‘N Salt en help ondernemers met het aantrekken van waardevolle klanten, zodat de omzet stijgt en ze meer vrijheid krijgen. Dit door het inzetten van de website als marketingtool, waardoor de ondernemer op de automatische piloot de juiste klanten weet te bereiken en dit hem of haar tijd bespaart.