Ben je te druk voor marketing? Dat is een probleem!

Ben je te druk voor marketing? Dat is een probleem!

Met een diepe zucht plof je op de bank, je zet je voeten op de poef en zegt tegen je partner: ‘Zo dat was me een dag’. Je laat je dag nog even aan je voorbijtrekken. Het was erg druk, maar je realiseert je ineens dat je wéér niet aan marketing bent toegekomen. Hmm.. Nou, ik zet snel even iets op social media, dan heb ik dat ook maar weer gedaan.

Misschien herken je dit wel. Het lijkt wel of marketing de laagste prioriteit heeft voor je onderneming en daarom steeds onderaan je lijstje bungelt. Maar wat gebeurt er in de werkelijkheid als je marketing niet, of niet op de juiste manier inzet?

 

Je omzet daalt of stagneert

Als mensen jouw bedrijf nergens meer zien, niet weten wie er achter je bedrijf zit, je niet (meer) kennen en een afstand met je voelen, dan ga je gegarandeerd klanten verliezen. Als jij al niet gezien wil worden met je producten of diensten, dan kijkt een klant ook wel uit! Een omzetdaling kan je behoorlijk onrustig maken en je een zwaar gevoel op je maag bezorgen. Die stress wil je niet!

Mensen nemen je niet serieus

Als je marketing niet op de juiste manier inzet, of helemaal niet inzet, kom je al snel over als een onprofessioneel bedrijf. Een website die niet werkt, social mediaberichten met veel spelfouten of onscherpe beelden (met watermerk, helemaal erg!), het zijn allemaal redenen om jou in te delen in de categorie ‘amateurs’. De vormgeving en de teksten zijn voor buitenstaanders een weerspiegeling van de werkelijkheid. Als je dat niet op orde hebt, zul je ook wel geen kennis van zaken hebben.

Je komt onbetrouwbaar over

Is je website verouderd of heb je geen social media kanalen? Je doelgroep vraagt zich af of je wel een betrouwbare partij bent. De site lijkt een beetje louche, en je hebt geen social kanalen? Hmm.. misschien een oplichter. Of omgekeerd: je zit wel op Facebook, maar hebt geen website. Dat maakt je behoorlijk ongrijpbaar. Wie ben je eigenlijk?

Wat levert Online marketing op?

Je weet nu in ieder geval wat het oplevert als je niets aan marketing doet en als je marketing op de verkeerde manier inzet. Maar hoe moet het dan wel?

Weten wat je doet

Voor je op een juiste manier met marketing aan de slag kunt, moet je eerst wegwijs worden in online marketing. Doe je dat niet, dan ben je veel tijd kwijt aan de verkeerde zaken. Je post bijvoorbeeld op social mediakanalen terwijl je doelgroep zich elders bevindt. Op die manier ben je veel tijd kwijt, terwijl het je niets oplevert. Een uitgebreide online marketingcursus is niet nodig, vaak te hoog gegrepen en te tijdrovend, een laagdrempelige training is vaak al voldoende. Laat je in ieder geval informeren door iemand met kennis van zaken!

Weten op wie jij je wilt richten

Als je niet weet voor wie je iets schrijft of iets organiseert, dan sta je op voorhand al met 3-0 achter. Zeg niet: ‘mijn doelgroep is heel breed’, maar probeer deze juist zo specifiek mogelijk te maken. Op die manier kom je zo dicht mogelijk bij je doelgroep. Zet op een rijtje welke kenmerken jouw ideale klant heeft, geef hem of haar desnoods een naam.

Tijd besparen

Zie marketing niet langer als een uitbreiding van je to do lijst. Marketing kan je juist ook meer vrijheid en tijd geven, bijvoorbeeld door te werken met geautomatiseerde e-mails of door je aanbod op een slimme manier online aan te bieden. Ook kun je bepaalde taken uitbesteden, zodat je meer tijd overhoudt voor andere zaken.

Ga voor gemak

Breng meer structuur in je marketing, zo hou je meer tijd over voor leuke dingen. Werken met een contentkalender of een plan van aanpak, zorgt voor rust en gemak. Op die manier kun je genieten van je vrijheid en voorkom je dat je iedere keer weer à la minute moet bedenken welke content je online moet zetten. Werk dus met een planning!

Ga voor langetermijn

Marketing werkt wanneer je voor de langetermijn gaat. Strategie werkt wanneer je weet waar je naar toe wil. Zonder langetermijn hangen je socialmediaberichten als los zand aan elkaar, en daar kijkt de buitenwereld direct doorheen. Wanneer je vanuit een strategie werkt, krijg je ook meer plezier in je marketing, omdat deze aan kwaliteit wint en je betere resultaten gaat boeken.

Een goede inzet van je online marketing levert het volgende op:

  • Meer omzet
  • Mensen zien je als betrouwbaar en professioneel
  • Meer betrokkenheid bij je doelgroep
  • Meer binding met je doelgroep
  • De gunfactor groeit
  • Klanten komen naar jóu toe
  • Het voelt als vakantie

Wil jij onderzoeken hoe marketing voor jou het beste kan werken? Kom eens langs voor een kop koffie of bel voor een afspraak!

Met een diepe zucht plof je op de bank, je zet je voeten op de poef en zegt tegen je partner: ‘Zo dat was me een dag’. Je laat je dag nog even aan je voorbijtrekken. Het was erg druk, maar je realiseert je ineens dat je wéér niet aan marketing bent toegekomen. Hmm.. Nou, ik zet snel even iets op social media, dan heb ik dat ook maar weer gedaan.

Misschien herken je dit wel. Het lijkt wel of marketing de laagste prioriteit heeft voor je onderneming en daarom steeds onderaan je lijstje bungelt. Maar wat gebeurt er in de werkelijkheid als je marketing niet, of niet op de juiste manier inzet?

 

Je omzet daalt of stagneert

Als mensen jouw bedrijf nergens meer zien, niet weten wie er achter je bedrijf zit, je niet (meer) kennen en een afstand met je voelen, dan ga je gegarandeerd klanten verliezen. Als jij al niet gezien wil worden met je producten of diensten, dan kijkt een klant ook wel uit! Een omzetdaling kan je behoorlijk onrustig maken en je een zwaar gevoel op je maag bezorgen. Die stress wil je niet!

Mensen nemen je niet serieus

Als je marketing niet op de juiste manier inzet, of helemaal niet inzet, kom je al snel over als een onprofessioneel bedrijf. Een website die niet werkt, social mediaberichten met veel spelfouten of onscherpe beelden (met watermerk, helemaal erg!), het zijn allemaal redenen om jou in te delen in de categorie ‘amateurs’. De vormgeving en de teksten zijn voor buitenstaanders een weerspiegeling van de werkelijkheid. Als je dat niet op orde hebt, zul je ook wel geen kennis van zaken hebben.

Je komt onbetrouwbaar over

Is je website verouderd of heb je geen social media kanalen? Je doelgroep vraagt zich af of je wel een betrouwbare partij bent. De site lijkt een beetje louche, en je hebt geen social kanalen? Hmm.. misschien een oplichter. Of omgekeerd: je zit wel op Facebook, maar hebt geen website. Dat maakt je behoorlijk ongrijpbaar. Wie ben je eigenlijk?

Wat levert Online marketing op?

Je weet nu in ieder geval wat het oplevert als je niets aan marketing doet en als je marketing op de verkeerde manier inzet. Maar hoe moet het dan wel?

Weten wat je doet

Voor je op een juiste manier met marketing aan de slag kunt, moet je eerst wegwijs worden in online marketing. Doe je dat niet, dan ben je veel tijd kwijt aan de verkeerde zaken. Je post bijvoorbeeld op social mediakanalen terwijl je doelgroep zich elders bevindt. Op die manier ben je veel tijd kwijt, terwijl het je niets oplevert. Een uitgebreide online marketingcursus is niet nodig, vaak te hoog gegrepen en te tijdrovend, een laagdrempelige training is vaak al voldoende. Laat je in ieder geval informeren door iemand met kennis van zaken!

Weten op wie jij je wilt richten

Als je niet weet voor wie je iets schrijft of iets organiseert, dan sta je op voorhand al met 3-0 achter. Zeg niet: ‘mijn doelgroep is heel breed’, maar probeer deze juist zo specifiek mogelijk te maken. Op die manier kom je zo dicht mogelijk bij je doelgroep. Zet op een rijtje welke kenmerken jouw ideale klant heeft, geef hem of haar desnoods een naam.

Tijd besparen

Zie marketing niet langer als een uitbreiding van je to do lijst. Marketing kan je juist ook meer vrijheid en tijd geven, bijvoorbeeld door te werken met geautomatiseerde e-mails of door je aanbod op een slimme manier online aan te bieden. Ook kun je bepaalde taken uitbesteden, zodat je meer tijd overhoudt voor andere zaken.

Ga voor gemak

Breng meer structuur in je marketing, zo hou je meer tijd over voor leuke dingen. Werken met een contentkalender of een plan van aanpak, zorgt voor rust en gemak. Op die manier kun je genieten van je vrijheid en voorkom je dat je iedere keer weer à la minute moet bedenken welke content je online moet zetten. Werk dus met een planning!

Ga voor langetermijn

Marketing werkt wanneer je voor de langetermijn gaat. Strategie werkt wanneer je weet waar je naar toe wil. Zonder langetermijn hangen je socialmediaberichten als los zand aan elkaar, en daar kijkt de buitenwereld direct doorheen. Wanneer je vanuit een strategie werkt, krijg je ook meer plezier in je marketing, omdat deze aan kwaliteit wint en je betere resultaten gaat boeken.

Een goede inzet van je online marketing levert het volgende op:

  • Meer omzet
  • Mensen zien je als betrouwbaar en professioneel
  • Meer betrokkenheid bij je doelgroep
  • Meer binding met je doelgroep
  • De gunfactor groeit
  • Klanten komen naar jóu toe
  • Het voelt als vakantie

Wil jij onderzoeken hoe marketing voor jou het beste kan werken? Kom eens langs voor een kop koffie of bel voor een afspraak!