Een webshop begin je niet zomaar even

Een webshop begin je niet zomaar even

Een webshop is een mooie manier om je bereik te vergroten en meer omzet te genereren, maar daar gaat een heel proces aan vooraf en dat wordt nog wel eens onderschat. Het lijkt zo makkelijk, verdienen aan je online winkel, maar het is hard werken om een online shop rendabel te krijgen. Stort je dus niet zomaar in het avontuur!

Een webshop is een mooie manier om je bereik te vergroten en meer omzet te genereren, maar daar gaat een heel proces aan vooraf en dat wordt nog wel eens onderschat. Het lijkt zo makkelijk, verdienen aan je online winkel, maar het is hard werken om een online shop rendabel te krijgen. Stort je dus niet zomaar in het avontuur!

Er komen steeds meer webshops. Waarom zouden bezoekers bij jou in de shop moeten kopen, als de prijs elders hetzelfde is? Ik kwam laatst een quote tegen ‘Als je niet kunt uitblinken in prijs, blijft alleen de beleving over’. Dat is zeker waar. Er zijn een aantal onderdelen die deze beleving tot stand brengen. Dat is het verhaal achter je product, de gebruiksvriendelijkheid, de functionaliteit van je webshop en de volledigheid aan informatie.

 

Onderzoek de online markt

Onderzoek is de eerste stap. Dat onderzoek begint bij een analyse van vraag en aanbod. Met welke problemen dealt jouw doelgroep en welke problemen kun jij voor hen oplossen? Wie zijn je online concurrenten en wat is jouw meerwaarde? Wordt er online veel gezocht op jouw product of moet je werken met een zichtbaarheidscampagne? Het is belangrijk om vooraf goed over al deze zaken na te denken.

Verschillen tussen bezoekers

Vraag je vervolgens af wat de belangrijkste informatiebehoeften van je klant zijn. Waar gaan klanten als eerste naar op zoek als ze de webshop binnenkomen? Dat zijn bijvoorbeeld je mailadres (kan ik snel contact leggen?), de persoon achter je bedrijf (wie zit hier achter?), je betrouwbaarheid (heeft de winkel een keurmerk?) of de bevestiging dat je product echt goed is (waar vind ik de reviews?).

Geen mens is hetzelfde, dat geldt ook voor je bezoekers. Al die mensen vragen om een eigen benadering.

De competitieve bezoeker beslist snel op basis van feiten. Bulletpoints, reviews en productomschrijvingen zijn voor deze bezoeker erg belangrijk.

De spontane bezoeker beslist snel op basis van gevoel. Voor deze klant zijn beelden erg belangrijk om een goed gevoel bij de shop te krijgen. Ook de hulp via video of chat is voor deze bezoeker erg prettig.

De methodische bezoeker neemt de tijd en besluit op basis van feiten. Voor deze bezoeker is het belangrijk dat het ‘waarom’ naar voren komt. Geef dus deskundige achtergrondinformatie en zorg dat je een garantiepagina en een keurmerk hebt.

Ook de humanistische bezoeker neemt de tijd, maar hij neemt besluiten op basis van gevoel. Voor deze bezoeker is het prettig om te zien hoeveel mensen het product al eerder gekocht hebben en welke producten andere mensen kochten. Deze bezoeker volgt jou op social media, hij wil namelijk weten wie de mens achter de shop is, en houdt van een persoonlijke benadering.

De webshop moet in de eerste plaats functioneel zijn

Je webshop moet werken zoals deze bedoeld is, en op ieder device en browser gebruikt kunnen worden. De snelheid is hierbij één van de belangrijkste zaken. Als het te lang duurt, haken mensen af. Een foutmelding is ook heel vervelend, dus linkjes moeten werken. Als je een nieuwe website maakt, is het daarom verstandig om de oude linkjes te bewaren voor je webbouwer. Deze kan er dan voor zorgen dat mensen die op een oude link klikken, toch op de juiste pagina komen.

Je klant is gemakzuchtig

Zorg er ook voor dat de webshop werkt, zoals mensen denken dat hij werkt. Een winkelmandje moet er uitzien als een winkelmandje of een winkelkar. Zorg dat je aan verwachtingen voldoet. Neem bijvoorbeeld een onderstreept woord. Mensen verwachten dat er een link onder zit. Is dat niet zo, dan is dat heel frustrerend. Als mensen lang moeten zoeken, is dat een reden om het product in een andere webshop te kopen. In een webshop zijn een zoekfunctie en filters heel gebruiksvriendelijk. Mensen willen zo snel mogelijk vinden wat ze zoeken. Als ze eerst 10 pagina’s producten door moeten bladeren, haken ze af.

Breng de afhaakpagina’s in kaart

Via Google Analytics kun je zien hoe het gedrag van jouw bezoeker is en hoeveel bezoekers er op jouw site komen. Ook zie je waar ze afhaken (waar ze de site verlaten) en wat juist succesvolle routes zijn. Hier kun je veel van leren. Zwakke pagina’s  kun je nog eens analyseren en verbeteren. Elementen van goed functionerende pagina’s kun je elders doorvoeren.


Geen beleving zonder vormgeving

De website moet functioneel, volledig en gebruiksvriendelijk zijn. Daarnaast zal het verhaal en de vormgeving een rol spelen bij de beleving binnen een webshop. Beeld is iets wat mensen als eerste zien en of je nu op basis van je gevoel beslist of op basis van feiten, de vormgeving is altijd van belang. Dat maakt jouw webshop namelijk onderscheidend ten opzichte van andere webshops. Zorg vooral ook voor productfoto’s van hoogwaardige kwaliteit. Korrelige of ontbrekende productfoto’s zijn de nekslag voor je webshop!

Bezoekers komen niet vanzelf

Dan is er nog de seo: het vindbaar zijn in de onbetaalde zoekresultaten van Google. Op basis van een zoekwoordanalyse schrijf je teksten om de juiste doelgroep te bereiken. Zij zijn online op zoek naar jouw product, en op die manier vind je elkaar het snelst. Maar mensen zijn niet altijd op zoek naar jouw product, grote jongens adverteren met grote bedragen waardoor ze in de betaalde zoekresultaten bovenaan staan, en misschien is jouw product wel (relatief) onbekend. Seo is een belangrijke basis, maar kijk vooral ook verder.

 
Zorg dat mensen fan worden

Zo is het een goed idee om na de lancering van de webshop een campagne te maken om mensen naar je website te krijgen. Blogs helpen daarbij en ook via social media kun je mensen uit jouw doelgroep verleiden je webshop te bezoeken. Maar onthoud; social media is voor de fun. Mensen komen daar niet om te kopen, dus maak ze fan van je bedrijf en zorg dat je de beleving doorvoert in je social berichten. Als mensen van je product/merk/bedrijf gaan houden, zullen ze graag bij jou kopen!

Er komen steeds meer webshops. Waarom zouden bezoekers bij jou in de shop moeten kopen, als de prijs elders hetzelfde is? Ik kwam laatst een quote tegen ‘Als je niet kunt uitblinken in prijs, blijft alleen de beleving over’. Dat is zeker waar. Er zijn een aantal onderdelen die deze beleving tot stand brengen. Dat is het verhaal achter je product, de gebruiksvriendelijkheid, de functionaliteit van je webshop en de volledigheid aan informatie.

Onderzoek de online markt

Onderzoek is de eerste stap. Dat onderzoek begint bij een analyse van vraag en aanbod. Met welke problemen dealt jouw doelgroep en welke problemen kun jij voor hen oplossen? Wie zijn je online concurrenten en wat is jouw meerwaarde? Wordt er online veel gezocht op jouw product of moet je werken met een zichtbaarheidscampagne? Het is belangrijk om vooraf goed over al deze zaken na te denken.

Verschillen tussen bezoekers

Vraag je vervolgens af wat de belangrijkste informatiebehoeften van je klant zijn. Waar gaan klanten als eerste naar op zoek als ze de webshop binnenkomen? Dat zijn bijvoorbeeld je mailadres (kan ik snel contact leggen?), de persoon achter je bedrijf (wie zit hier achter?), je betrouwbaarheid (heeft de winkel een keurmerk?) of de bevestiging dat je product echt goed is (waar vind ik de reviews?).

Geen mens is hetzelfde, dat geldt ook voor je bezoekers. Al die mensen vragen om een eigen benadering.

De competitieve bezoeker beslist snel op basis van feiten. Bulletpoints, reviews en productomschrijvingen zijn voor deze bezoeker erg belangrijk.

De spontane bezoeker beslist snel op basis van gevoel. Voor deze klant zijn beelden erg belangrijk om een goed gevoel bij de shop te krijgen. Ook de hulp via video of chat is voor deze bezoeker erg prettig.

De methodische bezoeker neemt de tijd en besluit op basis van feiten. Voor deze bezoeker is het belangrijk dat het ‘waarom’ naar voren komt. Geef dus deskundige achtergrondinformatie en zorg dat je een garantiepagina en een keurmerk hebt.

Ook de humanistische bezoeker neemt de tijd, maar hij neemt besluiten op basis van gevoel. Voor deze bezoeker is het prettig om te zien hoeveel mensen het product al eerder gekocht hebben en welke producten andere mensen kochten. Deze bezoeker volgt jou op social media, hij wil namelijk weten wie de mens achter de shop is, en houdt van een persoonlijke benadering.

De webshop moet in de eerste plaats functioneel zijn

Je webshop moet werken zoals deze bedoeld is, en op ieder device en browser gebruikt kunnen worden. De snelheid is hierbij één van de belangrijkste zaken. Als het te lang duurt, haken mensen af. Een foutmelding is ook heel vervelend, dus linkjes moeten werken. Als je een nieuwe website maakt, is het daarom verstandig om de oude linkjes te bewaren voor je webbouwer. Deze kan er dan voor zorgen dat mensen die op een oude link klikken, toch op de juiste pagina komen.

Je klant is gemakzuchtig

Zorg er ook voor dat de webshop werkt, zoals mensen denken dat hij werkt. Een winkelmandje moet er uitzien als een winkelmandje of een winkelkar. Zorg dat je aan verwachtingen voldoet. Neem bijvoorbeeld een onderstreept woord. Mensen verwachten dat er een link onder zit. Is dat niet zo, dan is dat heel frustrerend. Als mensen lang moeten zoeken, is dat een reden om het product in een andere webshop te kopen. In een webshop zijn een zoekfunctie en filters heel gebruiksvriendelijk. Mensen willen zo snel mogelijk vinden wat ze zoeken. Als ze eerst 10 pagina’s producten door moeten bladeren, haken ze af.

Breng de afhaakpagina’s in kaart

Via Google Analytics kun je zien hoe het gedrag van jouw bezoeker is en hoeveel bezoekers er op jouw site komen. Ook zie je waar ze afhaken (waar ze de site verlaten) en wat juist succesvolle routes zijn. Hier kun je veel van leren. Zwakke pagina’s  kun je nog eens analyseren en verbeteren. Elementen van goed functionerende pagina’s kun je elders doorvoeren.

Geen beleving zonder vormgeving
De website moet functioneel, volledig en gebruiksvriendelijk zijn. Daarnaast zal het verhaal en de vormgeving een rol spelen bij de beleving binnen een webshop. Beeld is iets wat mensen als eerste zien en of je nu op basis van je gevoel beslist of op basis van feiten, de vormgeving is altijd van belang. Dat maakt jouw webshop namelijk onderscheidend ten opzichte van andere webshops. Zorg vooral ook voor productfoto’s van hoogwaardige kwaliteit. Korrelige of ontbrekende productfoto’s zijn de nekslag voor je webshop!

Bezoekers komen niet vanzelf

Dan is er nog de seo: het vindbaar zijn in de onbetaalde zoekresultaten van Google. Op basis van een zoekwoordanalyse schrijf je teksten om de juiste doelgroep te bereiken. Zij zijn online op zoek naar jouw product, en op die manier vind je elkaar het snelst. Maar mensen zijn niet altijd op zoek naar jouw product, grote jongens adverteren met grote bedragen waardoor ze in de betaalde zoekresultaten bovenaan staan, en misschien is jouw product wel (relatief) onbekend. Seo is een belangrijke basis, maar kijk vooral ook verder.

Zorg dat mensen fan worden

Zo is het een goed idee om na de lancering van de webshop een campagne te maken om mensen naar je website te krijgen. Blogs helpen daarbij en ook via social media kun je mensen uit jouw doelgroep verleiden je webshop te bezoeken. Maar onthoud; social media is voor de fun. Mensen komen daar niet om te kopen, dus maak ze fan van je bedrijf en zorg dat je de beleving doorvoert in je social berichten. Als mensen van je product/merk/bedrijf gaan houden, zullen ze graag bij jou kopen!