Een website laten bouwen, waar moet je op letten?

Een website laten bouwen, waar moet je op letten?

Het is tijd voor een nieuwe website, maar hoe pak je dat aan? Voor welke webbouwer moet je kiezen? Wat is een reële prijs voor het bouwen van een website en wat houdt een technisch onderhoudscontract in? Lemon ’N Salt helpt je op weg!

Het is tijd voor een nieuwe website, maar hoe pak je dat aan? Voor welke webbouwer moet je kiezen? Wat is een reële prijs voor het bouwen van een website en wat houdt een technisch onderhoudscontract in? Lemon ’N Salt helpt je op weg!

Denk goed na over je website

Voordat je op zoek gaat naar een webbouwer: denk goed na over je website. Wat is het doel van je website, wat wil je ermee bereiken? Wie is je doelgroep? Als het goed is zal de webbouwer daar met je over willen praten en jou helpen om deze zaken op een rijtje te krijgen. Hij heeft die informatie namelijk nodig om een goede website voor jou te kunnen bouwen. Belangrijk is dat je een klik met iemand hebt en vertrouwen in hem of haar krijgt. Dat vertrouwen kan ontstaan wanneer jouw vragen goed beantwoord worden.

 

Bekijk vooraf het het werk van je webbouwer

Bekijk vooraf het werk van verschillende webbouwers. Je hoeft niet elke website uit de portfolio mooi te vinden. Belangrijk is wel dat de websites een logische indeling en een moderne uitstraling hebben. Websites moeten daarnaast beslist ‘responsive’ zijn: ze moeten het ook goed doen op de mobiel. Niet alleen het uiterlijk van een website is belangrijk, ook onder de motorkap moet alles kloppen. Zo moet een website snel genoeg zijn. Check de websites van je webbouwer eens op hun snelheid met behulp van de GT Metrix tool. Of bekijk hoe de portfoliosites scoren op seo-gebied (zoekwoordoptimalisatie): https://www.seoptimer.com Met een paar eenvoudige testjes krijg je een indruk of de score goed, matig of ronduit slecht is. 

 

Luistert de webbouwer naar jou?

Belangrijk is dat je een ‘klik’ hebt met je webbouwer. Als iemand jou met moeilijke termen bestormt, moet je je afvragen of hij zich wel goed kan inleven in de doelgroep(en). Het is heel belangrijk om te weten hoe je potentiële klanten zoeken, wat ze willen vinden en wat ze prettig vinden om te lezen en te zien. Dan kun je hen veel beter van dienst zijn.

 

Werkwijze van de webbouwer

Hoe zorgt de webbouwer voor een goed evenwicht tussen vormgeving, tekst en fotografie? Eigenlijk komt het nooit voor dat een webbouwer ook heel veel verstand van stijl heeft. Een webdesigner of een grafisch vormgever is aan de andere kant maar zelden ook heel technisch onderlegd. Ga dus vooral op zoek naar een goed team. Let op: een grafisch vormgever is vaak gespecialiseerd in drukwerk, dat betekent niet automatisch dat hij ook een goede webdesigner is! Ook fotografie is een vak apart, net als tekst en online marketing. Met de combinatie van de juiste professionals kom je tot een goed product. 

 

Met welk CMS werkt de webbouwer?

CMS staat voor Content Management Systeem, oftewel een ‘inhoudbeheersysteem’. Via het CMS kun je content op je website plaatsen. Webbouwers kunnen werken met zogenoemde ‘closed’ en ‘open source systemen’. Voorbeelden van open source systemen zijn WordPress en Joomla. Voordeel van open source is dat het systeem voor elke ontwikkelaar toegankelijk is. Bij een closed source systeem is dat niet het geval, zo’n systeem is het eigendom van de webbouwer zelf. Met een open source systeem kun je altijd overstappen naar een andere webbouwer, om wat voor reden dan ook. Vergelijk het met een auto: voor de APK en onderhoud kun je bij diverse garages terecht, en niet slechts bij één.

 

Gebruik van templates

Het is verstandig om te checken of de webbouwer websites op maat maakt of voor iedere klant hetzelfde template gebruikt. Het gebruiken van een standaard template heeft als nadeel dat de site niet specifiek voor jouw doelgroep en vanuit jouw identiteit is ontwikkeld. Iedere doelgroep heeft specifieke belangen en iedere site heeft weer een ander doel. Dat moet op elkaar aansluiten. Daarom werkt een standaard template niet. Het kan niet zo zijn dat je teksten en beelden aanpast aan de indeling en mogelijkheden van een standaard template. Het moet juist omgekeerd zijn. Je bepaalt eerst de content en de indeling van de website, en daar pas je vervolgens de website op aan.

 

Mobiele versie, de diverse beeldschermen

Het is belangrijk dat de webbouwer specifiek nadenkt over mobiel gebruik. Het is geen goed idee om de desktopversie een op een te vertalen naar een responsive versie. Storende witruimtes tussen onderdelen kunnen het gevolg zijn, ook kun je te maken krijgen met beelden die onderaan een tekst staan, terwijl je die bovenin je scherm wil laten zien. Een webbouwer die zegt dat het niet mogelijk is om de volgorde te wijzigen, heeft hier niet over willen nadenken toen hij de offerte maakte. Het is heel goed mogelijk om een apart of aangepast design te maken voor de mobiele versie van je website.

 

Mobiele versie, de diverse beeldschermen

Het is belangrijk om van tijd tot tijd backups van je website te laten maken. Als er wat mis gaat moet je snel je laatste versie terug kunnen laten zetten. Om hacks van je systeem te voorkomen en om alle functonaliteit te behouden is het noodzakelijk om regelmatig updates te draaien. Veel webbouwers bieden hiervoor een onderhoudscontract aan, de prijzen variëren van 200 euro tot 500 euro per jaar. Dit staat los van de kosten voor je domein (rond de €12 per jaar) en de hosting (rond de €60 per jaar). Wanneer het draaien van updates gevolgen heeft voor het functioneren van je site (het komt soms voor dat bepaalde plugins na een update niet meer werken) valt reparatie hiervan normaal gesproken onder het onderhoudscontract. Technisch onderhoud is noodzakelijk. Je kunt het vergelijken met je auto. Als deze geen onderhoud krijgt, worden de problemen steeds groter en kun je stranden of crashen. 

 

Wat kost het om een website te laten bouwen?

Wanneer je een auto aanschaft, heb je voor 25.000 euro geen Maserati, maar je kunt natuurlijk ook kiezen voor een Volkswagen Golf of, wanneer je nog minder te besteden hebt, voor een Fiat Panda. Ook bij websites heb je verschillende ‘niveaus’. Belangrijk is dat je vooraf weet wat je precies krijgt voor een bepaalde prijs. Schrik je van de prijs of is je budget beperkt? Vraag dan naar de mogelijkheid voor het ontwikkelen van een basiswebsite waarop je later voort kunt bouwen. Ook een one-pager kan een mooie opstap zijn. Daar heeft een webbouwer simpelweg minder werk van, en dat drukt de prijs. Nadeel is dat Google dat minder leuk vindt omdat je op een onepager weinig relevante content biedt.

Het is goed om vooraf te weten waarvoor je precies gaat betalen. Vraag daarom altijd om de mogelijkheid om feedback te geven voordat de site online gaat! Om te voorkomen dat het uiteindelijke resultaat tegenvalt maken wij het webdesign voorafgaand aan de bouw. Zo kun je ruimschoots vantevoren zien wat de indeling en de vormgeving doen en hoe de site eruit gaat zien.

 

Weet wat je wil

Als je een nieuwe auto gaat kopen, heb je jouw specifieke wensen en eisen. Met een website moet dat ook zo zijn! Weet dus wat je wil! Geef dit vooraf goed aan in het gesprek en spreek af dat je tussentijds feedback kunt geven. Zo kom je niet voor verrassingen te staan als de site online staat.

Denk goed na over je website

Voordat je op zoek gaat naar een webbouwer: denk goed na over je website. Wat is het doel van je website, wat wil je ermee bereiken? Wie is je doelgroep? Als het goed is zal de webbouwer daar met je over willen praten en jou helpen om deze zaken op een rijtje te krijgen. Hij heeft die informatie namelijk nodig om een goede website voor jou te kunnen bouwen. Belangrijk is dat je een klik met iemand hebt en vertrouwen in hem of haar krijgt. Dat vertrouwen kan ontstaan wanneer jouw vragen goed beantwoord worden.

Bekijk vooraf het het werk van je webbouwer

Bekijk vooraf het werk van verschillende webbouwers. Je hoeft niet elke website uit de portfolio mooi te vinden. Belangrijk is wel dat de websites een logische indeling en een moderne uitstraling hebben. Websites moeten daarnaast beslist ‘responsive’ zijn: ze moeten het ook goed doen op de mobiel. Niet alleen het uiterlijk van een website is belangrijk, ook onder de motorkap moet alles kloppen. Zo moet een website snel genoeg zijn. Check de websites van je webbouwer eens op hun snelheid met behulp van de GT Metrix tool. Of bekijk hoe de portfoliosites scoren op seo-gebied (zoekwoordoptimalisatie): https://www.seoptimer.com Met een paar eenvoudige testjes krijg je een indruk of de score goed, matig of ronduit slecht is. 

Luistert de webbouwer naar jou?

Belangrijk is dat je een ‘klik’ hebt met je webbouwer. Als iemand jou met moeilijke termen bestormt, moet je je afvragen of hij zich wel goed kan inleven in de doelgroep(en). Het is heel belangrijk om te weten hoe je potentiële klanten zoeken, wat ze willen vinden en wat ze prettig vinden om te lezen en te zien. Dan kun je hen veel beter van dienst zijn.

Werkwijze van de webbouwer

Hoe zorgt de webbouwer voor een goed evenwicht tussen vormgeving, tekst en fotografie? Eigenlijk komt het nooit voor dat een webbouwer ook heel veel verstand van stijl heeft. Een webdesigner of een grafisch vormgever is aan de andere kant maar zelden ook heel technisch onderlegd. Ga dus vooral op zoek naar een goed team. Let op: een grafisch vormgever is vaak gespecialiseerd in drukwerk, dat betekent niet automatisch dat hij ook een goede webdesigner is! Ook fotografie is een vak apart, net als tekst en online marketing. Met de combinatie van de juiste professionals kom je tot een goed product. 

Met welk CMS werkt de webbouwer?

CMS staat voor Content Management Systeem, oftewel een ‘inhoudbeheersysteem’. Via het CMS kun je content op je website plaatsen. Webbouwers kunnen werken met zogenoemde ‘closed’ en ‘open source systemen’. Voorbeelden van open source systemen zijn WordPress en Joomla. Voordeel van open source is dat het systeem voor elke ontwikkelaar toegankelijk is. Bij een closed source systeem is dat niet het geval, zo’n systeem is het eigendom van de webbouwer zelf. Met een open source systeem kun je altijd overstappen naar een andere webbouwer, om wat voor reden dan ook. Vergelijk het met een auto: voor de APK en onderhoud kun je bij diverse garages terecht, en niet slechts bij één.

Gebruik van templates

Het is verstandig om te checken of de webbouwer websites op maat maakt of voor iedere klant hetzelfde template gebruikt. Het gebruiken van een standaard template heeft als nadeel dat de site niet specifiek voor jouw doelgroep en vanuit jouw identiteit is ontwikkeld. Iedere doelgroep heeft specifieke belangen en iedere site heeft weer een ander doel. Dat moet op elkaar aansluiten. Daarom werkt een standaard template niet. Het kan niet zo zijn dat je teksten en beelden aanpast aan de indeling en mogelijkheden van een standaard template. Het moet juist omgekeerd zijn. Je bepaalt eerst de content en de indeling van de website, en daar pas je vervolgens de website op aan.

Mobiele versie, de diverse beeldschermen

Het is belangrijk dat de webbouwer specifiek nadenkt over mobiel gebruik. Het is geen goed idee om de desktopversie een op een te vertalen naar een responsive versie. Storende witruimtes tussen onderdelen kunnen het gevolg zijn, ook kun je te maken krijgen met beelden die onderaan een tekst staan, terwijl je die bovenin je scherm wil laten zien. Een webbouwer die zegt dat het niet mogelijk is om de volgorde te wijzigen, heeft hier niet over willen nadenken toen hij de offerte maakte. Het is heel goed mogelijk om een apart of aangepast design te maken voor de mobiele versie van je website.

Mobiele versie, de diverse beeldschermen

Het is belangrijk om van tijd tot tijd backups van je website te laten maken. Als er wat mis gaat moet je snel je laatste versie terug kunnen laten zetten. Om hacks van je systeem te voorkomen en om alle functonaliteit te behouden is het noodzakelijk om regelmatig updates te draaien. Veel webbouwers bieden hiervoor een onderhoudscontract aan, de prijzen variëren van 200 euro tot 500 euro per jaar. Dit staat los van de kosten voor je domein (rond de €12 per jaar) en de hosting (rond de €60 per jaar). Wanneer het draaien van updates gevolgen heeft voor het functioneren van je site (het komt soms voor dat bepaalde plugins na een update niet meer werken) valt reparatie hiervan normaal gesproken onder het onderhoudscontract. Technisch onderhoud is noodzakelijk. Je kunt het vergelijken met je auto. Als deze geen onderhoud krijgt, worden de problemen steeds groter en kun je stranden of crashen. 

Wat kost het om een website te laten bouwen?

Wanneer je een auto aanschaft, heb je voor 25.000 euro geen Maserati, maar je kunt natuurlijk ook kiezen voor een Volkswagen Golf of, wanneer je nog minder te besteden hebt, voor een Fiat Panda. Ook bij websites heb je verschillende ‘niveaus’. Belangrijk is dat je vooraf weet wat je precies krijgt voor een bepaalde prijs. Schrik je van de prijs of is je budget beperkt? Vraag dan naar de mogelijkheid voor het ontwikkelen van een basiswebsite waarop je later voort kunt bouwen. Ook een one-pager kan een mooie opstap zijn. Daar heeft een webbouwer simpelweg minder werk van, en dat drukt de prijs. Nadeel is dat Google dat minder leuk vindt omdat je op een onepager weinig relevante content biedt.

Het is goed om vooraf te weten waarvoor je precies gaat betalen. Vraag daarom altijd om de mogelijkheid om feedback te geven voordat de site online gaat! Om te voorkomen dat het uiteindelijke resultaat tegenvalt maken wij het webdesign voorafgaand aan de bouw. Zo kun je ruimschoots vantevoren zien wat de indeling en de vormgeving doen en hoe de site eruit gaat zien.

Weet wat je wil

Als je een nieuwe auto gaat kopen, heb je jouw specifieke wensen en eisen. Met een website moet dat ook zo zijn! Weet dus wat je wil! Geef dit vooraf goed aan in het gesprek en spreek af dat je tussentijds feedback kunt geven. Zo kom je niet voor verrassingen te staan als de site online staat.

Als eerste op de hoogte zijn van nieuws, tips en de nieuwste blogs?

* indicates required