Van marketingstrategie naar contentkalender

Van marketingstrategie naar contentkalender

Verder denken dan de dag van morgen. Dat is niet altijd makkelijk, ook niet als het om marketing gaat. Marketing is een must, dat realiseren de meeste ondernemers zich wel. Want hoe breng je je producten en diensten anders aan de man? Veel ondernemers hebben het marketingbeleid wel zo ongeveer in hun hoofd, maar niet concreet. Personeelsleden zijn vaak niet eens op de hoogte van de marketingactiviteiten, en dat zou wel moeten.

Verder denken dan de dag van morgen. Dat is niet altijd makkelijk, ook niet als het om marketing gaat. Marketing is een must, dat realiseren de meeste ondernemers zich wel. Want hoe breng je je producten en diensten anders aan de man? Veel ondernemers hebben het marketingbeleid wel zo ongeveer in hun hoofd, maar niet concreet. Personeelsleden zijn vaak niet eens op de hoogte van de marketingactiviteiten, en dat zou wel moeten.

Straal intern & extern dezelfde boodschap uit

Uit diverse studies blijkt dat bedrijven die een strategie en daarmee een beleving neerzetten, veel succesvoller zijn. Dat betekent dat je consequent moet zijn: je moet zowel intern als extern dezelfde boodschap communiceren. Als je medewerkers niet op de hoogte zijn van de keuzes die je als bedrijf maakt, dan kunnen zij daarin een stoorzender zijn. Als zij zich bewust zijn van wat het bedrijf is en wil uitstralen, dan beleeft de klant één beeld van een bedrijf. Dat voorkomt verwarring en zorgt voor herkenning en binding tussen klant en bedrijf.

Coolblue: ‘alles voor een glimlach’

Coolblue is daar een mooi voorbeeld van. Iedereen kent inmiddels de blauwe busjes met de vrolijke jongens die je 5 minuten voor aankomst bellen: ‘we komen er aan!’ om vervolgens jouw wasmachine in een stralend humeur de trap op te zeulen én vervolgens werkend te krijgen. Het is kortom ‘een feestje’ om je wasmachine via Coolblue te bestellen. Dit concept kan natuurlijk alleen maar werken, wanneer werknemers zich hieraan spiegelen en het ook naleven.

Uitbesteden kan, maar neem geen afstand

Bedrijven met enig budget besteden marketingactiviteiten soms uit omdat de kennis niet in huis is. Toch moet je als bedrijf alsnog nauw betrokken zijn bij de marketingactiviteiten. Jij en jouw eventuele medewerkers zíjn het bedrijf, weten wat er speelt en weten waarom je een bepaalde koers vaart. Je marketingbeleid moet daaruit voortvloeien maak er dus geen ‘eiland’ van!

Straal intern & extern dezelfde boodschap uit

Uit diverse studies blijkt dat bedrijven die een strategie en daarmee een beleving neerzetten, veel succesvoller zijn. Dat betekent dat je consequent moet zijn: je moet zowel intern als extern dezelfde boodschap communiceren. Als je medewerkers niet op de hoogte zijn van de keuzes die je als bedrijf maakt, dan kunnen zij daarin een stoorzender zijn. Als zij zich bewust zijn van wat het bedrijf is en wil uitstralen, dan beleeft de klant één beeld van een bedrijf. Dat voorkomt verwarring en zorgt voor herkenning en binding tussen klant en bedrijf.

Coolblue: ‘alles voor een glimlach’

Coolblue is daar een mooi voorbeeld van. Iedereen kent inmiddels de blauwe busjes met de vrolijke jongens die je 5 minuten voor aankomst bellen: ‘we komen er aan!’ om vervolgens jouw wasmachine in een stralend humeur de trap op te zeulen én vervolgens werkend te krijgen. Het is kortom ‘een feestje’ om je wasmachine via Coolblue te bestellen. Dit concept kan natuurlijk alleen maar werken, wanneer werknemers zich hieraan spiegelen en het ook naleven.

Uitbesteden kan, maar neem geen afstand

Bedrijven met enig budget besteden marketingactiviteiten soms uit omdat de kennis niet in huis is. Toch moet je als bedrijf alsnog nauw betrokken zijn bij de marketingactiviteiten. Jij en jouw eventuele medewerkers zíjn het bedrijf, weten wat er speelt en weten waarom je een bepaalde koers vaart. Je marketingbeleid moet daaruit voortvloeien maak er dus geen ‘eiland’ van!

Ontwikkel basiskennis over marketing

Jij als ondernemer kent jouw klanten het beste, en die kennis is onmisbaar bij het uitzetten van een marketingstrategie. Breng je klant/doelgroep daarom in kaart samen met iemand die de marketingkennis heeft. Het is dan fijn wanneer je zelf ook een basiskennis ontwikkelt, zodat je een beter team kunt zijn met een bureau.

Met ‘een plan in de la’ win je de oorlog niet

Veel bureaus hebben de focus op het plan en de strategie, maar vertalen deze niet naar de uitvoering en praktisch denken. Het ‘marketingplan’ verdwijnt in een la of een donker hoekje van de harde schijf. De uitvoering, dat mag je als ondernemer dan weer zelf bedenken. Dat blijft erbij, want je hebt geen ervaring met het omzetten van een concept naar een campagne met concrete middelen. Dat marketingplan in de la: dat werkt dus niet.

Contentstrategie & kalender

Een contentstrategie met kalender biedt die praktische vertaling wel. Het helpt jouw bedrijf een structuur te bieden in het boeien, binden en behouden van je klanten. Zo creëer je merkbeleving. Je houdt hierbij rekening met je doelgroep en de klantreis, met de identiteit en uitstraling van je bedrijf. En je maakt een plan dat niet alleen qua budget passend is, maar vooral ook praktisch haalbaar is.

Concrete activiteiten op een kalender
We plaatsen de concrete activiteiten op een contentkalender, praktischer kan niet! Als klant kies je dan zelf wat je zelf wil gaan oppakken of wat je uitbesteedt. Denk aan het schrijven van blogs of (web)teksten en het ontwerpen van bepaalde online of offline reclamematerialen, zoals social afbeeldingen, een landingspagina design of een folder.

Ontwikkel basiskennis over marketing

Jij als ondernemer kent jouw klanten het beste, en die kennis is onmisbaar bij het uitzetten van een marketingstrategie. Breng je klant/doelgroep daarom in kaart samen met iemand die de marketingkennis heeft. Het is dan fijn wanneer je zelf ook een basiskennis ontwikkelt, zodat je een beter team kunt zijn met een bureau.

Met ‘een plan in de la’ win je de oorlog niet

Veel bureaus hebben de focus op het plan en de strategie, maar vertalen deze niet naar de uitvoering en praktisch denken. Het ‘marketingplan’ verdwijnt in een la of een donker hoekje van de harde schijf. De uitvoering, dat mag je als ondernemer dan weer zelf bedenken. Dat blijft erbij, want je hebt geen ervaring met het omzetten van een concept naar een campagne met concrete middelen. Dat marketingplan in de la: dat werkt dus niet.

Contentstrategie & kalender

Een contentstrategie met kalender biedt die praktische vertaling wel. Het helpt jouw bedrijf een structuur te bieden in het boeien, binden en behouden van je klanten. Zo creëer je merkbeleving. Je houdt hierbij rekening met je doelgroep en de klantreis, met de identiteit en uitstraling van je bedrijf. En je maakt een plan dat niet alleen qua budget passend is, maar vooral ook praktisch haalbaar is.

Concrete activiteiten op een kalender
We plaatsen de concrete activiteiten op een contentkalender, praktischer kan niet! Als klant kies je dan zelf wat je zelf wil gaan oppakken of wat je uitbesteedt. Denk aan het schrijven van blogs of (web)teksten en het ontwerpen van bepaalde online of offline reclamematerialen, zoals social afbeeldingen, een landingspagina design of een folder.