Webdesign dead or alive?

Webdesign dead or alive?

Drie jaar geleden zeiden trendwatchers dat je als webdesigner maar beter op zoek kon gaan naar een andere baan. De hele markt was immers voorzien van slimme programma’s waarmee iedereen makkelijk zelf een website kon maken. Daar kwam geen webdesigner meer aan te pas.

Drie jaar geleden zeiden trendwatchers dat je als webdesigner maar beter op zoek kon gaan naar een andere baan. De hele markt was immers voorzien van slimme programma’s waarmee iedereen makkelijk zelf een website kon maken. Daar kwam geen webdesigner meer aan te pas.

Zelf doen

In die 3 jaar daarna volgden de ontwikkelingen elkaar snel op. We hebben een tijd gekend dat ondernemers zich realiseerden dat ze inderdaad zelf wel een site konden maken, en een webdesigner of webbouwer niet nodig was. Al snel begrepen veel ondernemers dat ze de ontwikkeling van hun website toch beter uit konden besteden aan professionals. Het bouwen van een website is namelijk helemaal niet zo eenvoudig. Er komt heel veel bij kijken, denk maar aan SEO en online marketing.

Responsive webdesign

Webdesign leek vervolgens een beetje buitenspel gezet te worden. Mobiel en responsive webdesign werden steeds belangrijker, de ruimte voor design werd daarmee steeds beperkter en dus moest alles vooral zo simpel mogelijk blijven. De (technisch) webbouwer kon dat beetje design evengoed wel meenemen, toch? Dat opende de weg voor websites die (vaak gebaseerd op eenzelfde template) wel heel erg op elkaar begonnen te lijken. Eenheidsworst dus. Daar kwamen veel webdevelopers weer van terug.

Webdesign en webdevelopment

Webdesign kwam weer op de agenda, het vak van de webdesigner veranderde in de loop der de jaren en wist naast webdevelopment een eigen positie in te nemen. We zijn bezig met persona’s, met emoties van gebruikers, met gedrag van gebruikers (waar ook heel wat psychologie en kennis van de werking van het brein bij komt kijken), met analytics, snelheid, vindbaarheid en testen wat het beste werkt om een lead te scoren. Webdesign heeft overduidelijk een overlap met marketing. De webdesigner zorgt er bovendien voor dat een site er onderscheidend uitziet en de huisstijl consequent doorgevoerd wordt in de site.

Gebruikerservaring op websites

Ongeveer 80% van de menselijke zintuigelijke beleving vindt plaats via de ogen. Bezoekers moeten intuïtief hun weg op een website kunnen vinden. Stokt dat proces, dan heeft dat een negatieve invloed op de gebruikerservaring. Webdesign draagt bij aan die gebruikerservaring. Met kleuren, beelden, typografie, vormen en witruimtes kun je aangeven wat bij elkaar hoort qua informatie. Ook zie je door consistent gebruik van bepaalde lettertypes voor een titel of een subkop verschillen in functies. Dat leest toch wel heel prettig op een website.

Webdesign en aankoopgedrag

In zwart wit ziet de wereld er heel anders uit, en dat geldt ook voor websites. In zwart wit krijg je een heel ander beeld van de organisatie dan in kleur. Kleuren roepen associaties op. Veel designers ontwerpen eerst in het zwart wit en voegen daarna kleur toe. Ik begin al in een vroeg stadium met kleuren. Dat roept gelijk al een associatie op bij het bedrijf waarvoor je iets ontwerpt. Diverse onderzoeken wijzen uit dat kleur invloed heeft op aankoopgedrag. Een witte achtergrond in een webshop kan ervoor zorgen dat de bezoeker langer op je site blijft dan bij een donkere achtergrond, en een oranje button zet aan tot actie in tegenstelling tot een rode button.

Modes en trends in Webdesign

3D letters in koppen, volgens sommige trendwatchers komen die, na een periode waarin ‘plat design’ de regel was, weer helemaal terug. Zoals ook de brilmonturen uit de jaren zeventig afgelopen decennium ineens weer ‘hip’ werden. Ook websites zijn onderhevig aan modes en trends. Ik ben zelf heel terughoudend met het volgen van ‘modes’ en trends’. Ik laat me vooral leiden door de identiteit van je bedrijf en heb daarnaast ook een zakelijke benadering. Design moet gewoon werken. Zo weten we inmiddels dat roterende headers (5 jaar geleden kwam je ze tegen op vrijwel elke MKB-website) de conversie van een website omlaag halen. Gebruik van roterende headers zal ik daarom, wanneer ze niet een heel duidelijke meerwaarde of functie hebben, in de meeste gevallen afraden.

Geen vaste ‘grid’ meer in de toekomst

Als grafisch vormgever was het wel even wennen om bij een website aan een vaste indeling (de zogenoemde ‘grids’) te zitten. Om die reden lijkt eigenlijk elke website op een soort ‘blokkendoos’. Inmiddels ben ik al helemaal gewend aan alle mogelijkheden en de kaders waarin ik designs moet maken. In de nabije toekomst gaat ook dat veranderen. Het is nu al mogelijk om een website zonder een vaste grid op te bouwen, dat biedt natuurlijk veel meer mogelijkheden op het gebied van design. Dat betekent dat we afscheid gaan nemen van de blokkendoos. Op termijn dan, want een ‘gridvrije’ website is voorlopig nog niet het allergoedkoopste. Vergelijk het maar met een elektrische auto: innovatieve producten zijn in aanvang relatief duur!

Bol.com en Hema

Webdesign is dus alive! De webdesigner kan door middel van visuele aspecten beleving bieden en onderscheidend zijn. Bol.com en de Hema.nl lijken niet op elkaar. Maar bezoek eens een paar websites van accountants binnen het MKB. Het zal niet moeilijk zijn om drie of vier websites te vinden die wel heel erg op elkaar lijken! En dat is niet wat we willen!

Zelf doen

In die 3 jaar daarna volgden de ontwikkelingen elkaar snel op. We hebben een tijd gekend dat ondernemers zich realiseerden dat ze inderdaad zelf wel een site konden maken, en een webdesigner of webbouwer niet nodig was. Al snel begrepen veel ondernemers dat ze de ontwikkeling van hun website toch beter uit konden besteden aan professionals. Het bouwen van een website is namelijk helemaal niet zo eenvoudig. Er komt heel veel bij kijken, denk maar aan SEO en online marketing.

Responsive webdesign

Webdesign leek vervolgens een beetje buitenspel gezet te worden. Mobiel en responsive webdesign werden steeds belangrijker, de ruimte voor design werd daarmee steeds beperkter en dus moest alles vooral zo simpel mogelijk blijven. De (technisch) webbouwer kon dat beetje design evengoed wel meenemen, toch? Dat opende de weg voor websites die (vaak gebaseerd op eenzelfde template) wel heel erg op elkaar begonnen te lijken. Eenheidsworst dus. Daar kwamen veel webdevelopers weer van terug.

Webdesign en webdevelopment

Webdesign kwam weer op de agenda, het vak van de webdesigner veranderde in de loop der de jaren en wist naast webdevelopment een eigen positie in te nemen. We zijn bezig met persona’s, met emoties van gebruikers, met gedrag van gebruikers (waar ook heel wat psychologie en kennis van de werking van het brein bij komt kijken), met analytics, snelheid, vindbaarheid en testen wat het beste werkt om een lead te scoren. Webdesign heeft overduidelijk een overlap met marketing. De webdesigner zorgt er bovendien voor dat een site er onderscheidend uitziet en de huisstijl consequent doorgevoerd wordt in de site.

Gebruikerservaring op websites

Ongeveer 80% van de menselijke zintuigelijke beleving vindt plaats via de ogen. Bezoekers moeten intuïtief hun weg op een website kunnen vinden. Stokt dat proces, dan heeft dat een negatieve invloed op de gebruikerservaring. Webdesign draagt bij aan die gebruikerservaring. Met kleuren, beelden, typografie, vormen en witruimtes kun je aangeven wat bij elkaar hoort qua informatie. Ook zie je door consistent gebruik van bepaalde lettertypes voor een titel of een subkop verschillen in functies. Dat leest toch wel heel prettig op een website.

Webdesign en aankoopgedrag

In zwart wit ziet de wereld er heel anders uit, en dat geldt ook voor websites. In zwart wit krijg je een heel ander beeld van de organisatie dan in kleur. Kleuren roepen associaties op. Veel designers ontwerpen eerst in het zwart wit en voegen daarna kleur toe. Ik begin al in een vroeg stadium met kleuren. Dat roept gelijk al een associatie op bij het bedrijf waarvoor je iets ontwerpt. Diverse onderzoeken wijzen uit dat kleur invloed heeft op aankoopgedrag. Een witte achtergrond in een webshop kan ervoor zorgen dat de bezoeker langer op je site blijft dan bij een donkere achtergrond, en een oranje button zet aan tot actie in tegenstelling tot een rode button.

Modes en trends in Webdesign

3D letters in koppen, volgens sommige trendwatchers komen die, na een periode waarin ‘plat design’ de regel was, weer helemaal terug. Zoals ook de brilmonturen uit de jaren zeventig afgelopen decennium ineens weer ‘hip’ werden. Ook websites zijn onderhevig aan modes en trends. Ik ben zelf heel terughoudend met het volgen van ‘modes’ en trends’. Ik laat me vooral leiden door de identiteit van je bedrijf en heb daarnaast ook een zakelijke benadering. Design moet gewoon werken. Zo weten we inmiddels dat roterende headers (5 jaar geleden kwam je ze tegen op vrijwel elke MKB-website) de conversie van een website omlaag halen. Gebruik van roterende headers zal ik daarom, wanneer ze niet een heel duidelijke meerwaarde of functie hebben, in de meeste gevallen afraden.

Geen vaste ‘grid’ meer in de toekomst

Als grafisch vormgever was het wel even wennen om bij een website aan een vaste indeling (de zogenoemde ‘grids’) te zitten. Om die reden lijkt eigenlijk elke website op een soort ‘blokkendoos’. Inmiddels ben ik al helemaal gewend aan alle mogelijkheden en de kaders waarin ik designs moet maken. In de nabije toekomst gaat ook dat veranderen. Het is nu al mogelijk om een website zonder een vaste grid op te bouwen, dat biedt natuurlijk veel meer mogelijkheden op het gebied van design. Dat betekent dat we afscheid gaan nemen van de blokkendoos. Op termijn dan, want een ‘gridvrije’ website is voorlopig nog niet het allergoedkoopste. Vergelijk het maar met een elektrische auto: innovatieve producten zijn in aanvang relatief duur!

Bol.com en Hema

Webdesign is dus alive! De webdesigner kan door middel van visuele aspecten beleving bieden en onderscheidend zijn. Bol.com en de Hema.nl lijken niet op elkaar. Maar bezoek eens een paar websites van accountants binnen het MKB. Het zal niet moeilijk zijn om drie of vier websites te vinden die wel heel erg op elkaar lijken! En dat is niet wat we willen!      

Als eerste op de hoogte zijn van nieuws, tips en de nieuwste blogs?

* indicates required