Dit zijn de Social Media Marketing Trends voor 2019

Dit zijn de Social Media Marketing Trends voor 2019

We naderen het einde van het jaar en het is bijna tijd voor champagne en oliebollen. Ook wij blikken vast vooruit op 2019! Ook in het komend jaar is het belangrijk om te blijven communiceren met je doelgroep. Social media bieden daar steeds meer handvatten voor. In deze blog lees je wat de trends worden in 2019 en hoe jij daarmee aan de slag kunt.

We naderen het einde van het jaar en het is bijna tijd voor champagne en oliebollen. Ook wij blikken vast vooruit op 2019! Ook in het komend jaar is het belangrijk om te blijven communiceren met je doelgroep. Social media bieden daar steeds meer handvatten voor. In deze blog lees je wat de trends worden in 2019 en hoe jij daarmee aan de slag kunt.

Focus op Generatie Z

Als ondernemer kun je niet alleen rekening houden met je eigen generatie. De wereld verandert razendsnel en voor je het weet begeeft Generatie Z (geboren tussen 1995 en 2010) zich op de markt. Deze jongeren opgegroeid met social media. Straks verlaten deze jonge mensen hun opleiding, ze gaan werken en geld uitgeven. Deze generatie gaat de trends voor morgen bepalen en de voorgaande en nakomende generaties sterk beïnvloeden. Hou de wereld van Generatie Z daarom in het vizier en pas, als dat nodig is, je social media strategie aan.

Tip: Jongeren opnemen in je team kan een goede manier zijn om feeling te houden met deze nieuwe generatie.

 

Visual Storytelling

Het draait niet alleen om jouw product of dienst, maar zeker ook om het verhaal achter je bedrijf, jouzelf en je medewerkers. Video en bewegend beeld blijven in 2019 de manier om dat verhaal te vertellen. Dat maakt Youtube en Instagram tot de perfecte platforms voor visual storytelling. Instagram biedt sinds enige tijd de mogelijkheid Instagramverhalen te publiceren, een idee dat afkomt van Snapchat. De tool biedt de mogelijkheid om ephemeral content aan te bieden, dat zijn korte en tijdelijk beschikbare verhaallijnen. Die tijdelijke beschikbaarheid zorgt voor een zekere exclusiviteit. Inmiddels gebruiken 200 miljoen Instagramgebruikers dit programma elke maand.

Tip: Als je met video aan de slag wil, doe het dan vooral ook goed. Dus met professioneel materiaal en een goed contentplan. Huur daarvoor een spacialist in als je dat nodig hebt!

 

Professionalisering van materiaal

Slecht beeldmateriaal, klungelige video’s, losse flodders door gebrek aan strategie: daar komen we in 2019 niet meer mee weg. Bedenk: ook een onprofessionele werkwijze kost heel veel tijd (en geld!), het zorgt voor imagoschade en op termijn voor ‘online onzichtbaarheid’. Met een goede contentplanning, een doordacht beeldconcept en professioneel beeldmateriaal jouw verhaal op een consistente communiceren: dat wordt in 2019 nóg belangrijker.

Tip: Met Lemon ‘N Salt stellen we in 2019 een aantal slimme tools beschikbaar die het je makkelijk maken om je social media strategie, mét professioneel materiaal, uit te voeren.

 

Personaliseren van je marketing

Gepersonaliseerde marketing wordt door grote bedrijven als bol.com en Netflix op grote schaal uitgevoerd. Inhoud, producten en e-mails: alles wordt inmiddels gebaseerd op de aankoopgeschiedenis van de consument, geklikte links en berichten op social media. Ook als MKB’er of eenmanszaak kun je personalisering heel goed inzetten. Als webshophouder kun je personalisering bijvoorbeeld doorvoeren in je e-mailmarketing. Maar personaliseren kan ook op een meer voor de handliggende manier. Je bouwt in real life namelijk al een persoonlijke band op met je klanten. Je kent je klanten persoonlijk en denkt met hen mee. Dit is een voordeel ten opzichte van grote bedrijven. Investeer dus in de band met je klant en verzamel informatie die hem of haar vooruit helpt.

Tip: Persoonlijk contact leg je natuurlijk óók online. Beweeg je daar dan ook, laat jezelf zien en volg je doelgroep op social media. Je ziet en hoort zo welke problemen en vraagstukken er spelen, en daar kun jij weer oplossingen voor bedenken. En bedenk: in 2019 verwachten mensen ook gelijk antwoord als ze iets op social plaatsen. Het contact wordt steeds directer. Het is bijvoorbeeld ook niet meer raar om je eigen product aan te bevelen. 

 

Pinterest groeit door

93 procent van de Pinterest-gebruikers zet het platform in voor het plannen van aankopen, het platform telt maandelijks meer dan 200 miljoen actieve gebruikers die gemiddeld 14 minuten doorbrengen op de site. Pinterest fungeert inmiddels als een zoekmachine waar content ontwikkeld en gedeeld wordt. Een platform dus dat het onderzoeken waard is!

Tip: Op Pinterest draait alles om visuele content en snelle interactie met je doelgroep. Het gaat natuurlijk niet alleen om plaatjes, maar ook om instructographics en infographics. Lenen jouw diensten en producten zich goed voor visualisering? Onderzoek dan eens of een businessaccount iets voor jouw bedrijf is!

 

Influencer marketing

Influencer marketing is in opmars en in 2019 zet die trend door. Er zijn grote beïnvloeders, sterren bekend van sociale media, en ‘micro-influencers’. Een micro-influencer kan je buurmeisje zijn, een medewerker of een dorpsgenoot. Micro-influencers zijn dan wel niet beroemd, maar hun invloed kan heel effectief zijn, juist omdat ze dichtbij jouw doelgroep staan. Klanten kunnen zich makkelijk met hen identificeren.

Tip: Je kunt jouw ideale klant in kaart brengen door middel van een persona. Aan de hand hiervan kun je op zoek gaan naar een blogger of vlogger die interessant voor jouw bedrijf kan zijn. Wees altijd persoonlijk wanneer je hem of haar benadert en denk na over een vergoeding. Onderzoek samen of jullie bij elkaar passen.

 

Welke social media strategie past bij jouw bedrijf?

De strategie die past bij jouw bedrijf is afhankelijk van je doelgroep, je product of dienst, jouw bedrijf en menskracht. Aan een goede strategie ligt altijd een doordacht plan ten grondslag. Groeien doe je stap voor stap. Dat geldt ook voor je strategie: je kunt klein beginnen, monitoren wat wel en niet werkt, en vervolgens uitbouwen!

Focus op Generatie Z

Als ondernemer kun je niet alleen rekening houden met je eigen generatie. De wereld verandert razendsnel en voor je het weet begeeft Generatie Z (geboren tussen 1995 en 2010) zich op de markt. Deze jongeren opgegroeid met social media. Straks verlaten deze jonge mensen hun opleiding, ze gaan werken en geld uitgeven. Deze generatie gaat de trends voor morgen bepalen en de voorgaande en nakomende generaties sterk beïnvloeden. Hou de wereld van Generatie Z daarom in het vizier en pas, als dat nodig is, je social media strategie aan.

Tip: Jongeren opnemen in je team kan een goede manier zijn om feeling te houden met deze nieuwe generatie.

Visual Storytelling

Het draait niet alleen om jouw product of dienst, maar zeker ook om het verhaal achter je bedrijf, jouzelf en je medewerkers. Video en bewegend beeld blijven in 2019 de manier om dat verhaal te vertellen. Dat maakt Youtube en Instagram tot de perfecte platforms voor visual storytelling. Instagram biedt sinds enige tijd de mogelijkheid Instagramverhalen te publiceren, een idee dat afkomt van Snapchat. De tool biedt de mogelijkheid om ephemeral content aan te bieden, dat zijn korte en tijdelijk beschikbare verhaallijnen. Die tijdelijke beschikbaarheid zorgt voor een zekere exclusiviteit. Inmiddels gebruiken 200 miljoen Instagramgebruikers dit programma elke maand.

Tip: Als je met video aan de slag wil, doe het dan vooral ook goed. Dus met professioneel materiaal en een goed contentplan. Huur daarvoor een spacialist in als je dat nodig hebt!

Professionalisering van materiaal

Slecht beeldmateriaal, klungelige video’s, losse flodders door gebrek aan strategie: daar komen we in 2019 niet meer mee weg. Bedenk: ook een onprofessionele werkwijze kost heel veel tijd (en geld!), het zorgt voor imagoschade en op termijn voor ‘online onzichtbaarheid’. Met een goede contentplanning, een doordacht beeldconcept en professioneel beeldmateriaal jouw verhaal op een consistente communiceren: dat wordt in 2019 nóg belangrijker.

Tip: Met Lemon ‘N Salt stellen we in 2019 een aantal slimme tools beschikbaar die het je makkelijk maken om je social media strategie, mét professioneel materiaal, uit te voeren.

Personaliseren van je marketing

Gepersonaliseerde marketing wordt door grote bedrijven als bol.com en Netflix op grote schaal uitgevoerd. Inhoud, producten en e-mails: alles wordt inmiddels gebaseerd op de aankoopgeschiedenis van de consument, geklikte links en berichten op social media. Ook als MKB’er of eenmanszaak kun je personalisering heel goed inzetten. Als webshophouder kun je personalisering bijvoorbeeld doorvoeren in je e-mailmarketing. Maar personaliseren kan ook op een meer voor de handliggende manier. Je bouwt in real life namelijk al een persoonlijke band op met je klanten. Je kent je klanten persoonlijk en denkt met hen mee. Dit is een voordeel ten opzichte van grote bedrijven. Investeer dus in de band met je klant en verzamel informatie die hem of haar vooruit helpt.

Tip: Persoonlijk contact leg je natuurlijk óók online. Beweeg je daar dan ook, laat jezelf zien en volg je doelgroep op social media. Je ziet en hoort zo welke problemen en vraagstukken er spelen, en daar kun jij weer oplossingen voor bedenken. En bedenk: in 2019 verwachten mensen ook gelijk antwoord als ze iets op social plaatsen. Het contact wordt steeds directer. Het is bijvoorbeeld ook niet meer raar om je eigen product aan te bevelen. 

Pinterest groeit door

93 procent van de Pinterest-gebruikers zet het platform in voor het plannen van aankopen, het platform telt maandelijks meer dan 200 miljoen actieve gebruikers die gemiddeld 14 minuten doorbrengen op de site. Pinterest fungeert inmiddels als een zoekmachine waar content ontwikkeld en gedeeld wordt. Een platform dus dat het onderzoeken waard is!

Tip: Op Pinterest draait alles om visuele content en snelle interactie met je doelgroep. Het gaat natuurlijk niet alleen om plaatjes, maar ook om instructographics en infographics. Lenen jouw diensten en producten zich goed voor visualisering? Onderzoek dan eens of een businessaccount iets voor jouw bedrijf is!

Influencer marketing

Influencer marketing is in opmars en in 2019 zet die trend door. Er zijn grote beïnvloeders, sterren bekend van sociale media, en ‘micro-influencers’. Een micro-influencer kan je buurmeisje zijn, een medewerker of een dorpsgenoot. Micro-influencers zijn dan wel niet beroemd, maar hun invloed kan heel effectief zijn, juist omdat ze dichtbij jouw doelgroep staan. Klanten kunnen zich makkelijk met hen identificeren.

Tip: Je kunt jouw ideale klant in kaart brengen door middel van een persona. Aan de hand hiervan kun je op zoek gaan naar een blogger of vlogger die interessant voor jouw bedrijf kan zijn. Wees altijd persoonlijk wanneer je hem of haar benadert en denk na over een vergoeding. Onderzoek samen of jullie bij elkaar passen.

Welke social media strategie past bij jouw bedrijf?

De strategie die past bij jouw bedrijf is afhankelijk van je doelgroep, je product of dienst, jouw bedrijf en menskracht. Aan een goede strategie ligt altijd een doordacht plan ten grondslag. Groeien doe je stap voor stap. Dat geldt ook voor je strategie: je kunt klein beginnen, monitoren wat wel en niet werkt, en vervolgens uitbouwen!

Als eerste op de hoogte zijn van nieuws, tips en de nieuwste blogs?

* indicates required