Welk social media kanaal past bij jouw bedrijf?

Welk social media kanaal past bij jouw bedrijf?

Leestijd: 6 minuten

Voor bedrijven is social media niet langer meer een optie, maar een must. Met het juiste contentplan en de juiste tools, kun je een groot bereik, zichtbaarheid en betrokkenheid creëren. We hebben soms het idee dat we op àlle kanalen aanwezig moeten zijn. Het ene moment horen we dat iedereen op Instagram zit, op het andere moment is Snapchat weer hip of kun je niet ontbreken op Pinterest. Maar wat voor de één een goed kanaal is, hoeft dat voor de ander helemaal niet te zijn. In deze blog lees je hoe je verschillende kanalen voor je bedrijf in kunt zetten en welke kanalen bij jouw bedrijf passen.

Leestijd: 6 minuten

Voor bedrijven is social media niet langer meer een optie, maar een must. Met het juiste contentplan en de juiste tools, kun je een groot bereik, zichtbaarheid en betrokkenheid creëren. We hebben soms het idee dat we op àlle kanalen aanwezig moeten zijn. Het ene moment horen we dat iedereen op Instagram zit, op het andere moment is Snapchat weer hip of kun je niet ontbreken op Pinterest. Maar wat voor de één een goed kanaal is, hoeft dat voor de ander helemaal niet te zijn. In deze blog lees je hoe je verschillende kanalen voor je bedrijf in kunt zetten en welke kanalen bij jouw bedrijf passen.

Wat voor elk kanaal geldt
Op welk kanaal je ook actief bent, het is belangrijk dat je een plan hebt, je doelgroep goed kent en zelf op een persoonlijke manier actief bent op het platform. Kies een kanaal waar jij of een van je medewerkers zich ook ‘thuisvoelt’. En last but not least: onderzoek op welk kanaal jouw doelgroep actief is. Mensen zitten op Facebook om in contact te blijven met vrienden, familie en om hun favoriete merken en bedrijven te volgen. Leg dus niet de focus op de verkoop van producten. Met een persoonlijke benadering kun je via social media wel onderdeel worden van het beslissingsproces van mensen die een aankoop overwegen.

Wat voor elk kanaal geldt
Op welk kanaal je ook actief bent, het is belangrijk dat je een plan hebt, je doelgroep goed kent en zelf op een persoonlijke manier actief bent op het platform. Kies een kanaal waar jij of een van je medewerkers zich ook ‘thuisvoelt’. En last but not least: onderzoek op welk kanaal jouw doelgroep actief is. Mensen zitten op Facebook om in contact te blijven met vrienden, familie en om hun favoriete merken en bedrijven te volgen. Leg dus niet de focus op de verkoop van producten. Met een persoonlijke benadering kun je via social media wel onderdeel worden van het beslissingsproces van mensen die een aankoop overwegen.

Facebook

We beginnen met het kanaal dat vorig jaar onder vuur kwam te liggen door privacyschandalen en nepnieuws, maar toch nog steeds het populairste social mediakanaal is: Facebook. Het kanaal biedt veel opties, zoals het aanmaken van evenementpagina’s, het inplannen van berichten en het tonen van reviews. Facebook is zowel visueel als tekstueel ingericht. Als je dit kanaal op een goede manier inzet, kan het je veel opleveren. Facebook weet heel veel over haar gebruikers, waardoor je jouw publiek heel doelgericht kunt benaderen. Helaas is het lastig geworden om zonder advertenties een groot bereik te krijgen op Facebook.

Facebook

We beginnen met het kanaal dat vorig jaar onder vuur kwam te liggen door privacyschandalen en nepnieuws, maar toch nog steeds het populairste social mediakanaal is: Facebook. Het kanaal biedt veel opties, zoals het aanmaken van evenementpagina’s, het inplannen van berichten en het tonen van reviews. Facebook is zowel visueel als tekstueel ingericht. Als je dit kanaal op een goede manier inzet, kan het je veel opleveren. Facebook weet heel veel over haar gebruikers, waardoor je jouw publiek heel doelgericht kunt benaderen. Helaas is het lastig geworden om zonder advertenties een groot bereik te krijgen op Facebook.

Wanneer past Facebook bij jouw bedrijf?

Als jouw doelgroep hier actief is en jij persoonlijk kunt communiceren over onderwerpen waar jouw doelgroep iets aan heeft, kun je hier veel bereiken. Heb je enig budget? Dat kan van pas komen om zeer doelgericht te adverteren.

Hoe doet Facebook het momenteel?

Het is voor het eerst dat er een duidelijke afname te zien is van het aantal Nederlandse Facebookgebruikers. Waar vorig jaar nog 10,8 miljoen Nederlanders het Amerikaanse sociale netwerk gebruikten, is dat dit jaar met 640.000 gebruikers gedaald tot 10,1 miljoen. Een daling van 6 procent. Al langer is een uitstroom van jongeren zichtbaar, zij wisselden Facebook in voor Instagram en Snapchat.

Wanneer past Facebook bij jouw bedrijf?

Als jouw doelgroep hier actief is en jij persoonlijk kunt communiceren over onderwerpen waar jouw doelgroep iets aan heeft, kun je hier veel bereiken. Heb je enig budget? Dat kan van pas komen om zeer doelgericht te adverteren.

Hoe doet Facebook het momenteel?

Het is voor het eerst dat er een duidelijke afname te zien is van het aantal Nederlandse Facebookgebruikers. Waar vorig jaar nog 10,8 miljoen Nederlanders het Amerikaanse sociale netwerk gebruikten, is dat dit jaar met 640.000 gebruikers gedaald tot 10,1 miljoen. Een daling van 6 procent. Al langer is een uitstroom van jongeren zichtbaar, zij wisselden Facebook in voor Instagram en Snapchat.

Instagram

Instagram is vooral visueel ingesteld met stories, Instagram Live en fotobewerkingsopties. Als dat bij jouw bedrijf past, kun je uitblinken op Instagram. Het is belangrijk dat je professionele en creatieve foto’s plaatst. Diegene die jouw account beheert, moet wel oog voor detail hebben en beschikken over een aantal fotografie/videoskills. Met Instagram stories verhoog je de kans dat je volgers het bericht zien, dat werkt beter dan het simpelweg plaatsen van berichten in de tijdlijn. Daarnaast heb je op Instagram mooie advertentiemogelijkheden, maar ook hier geldt dat je vooral niet te commercieel moet zijn. Hou het persoonlijk!

Instagram

Instagram is vooral visueel ingesteld met stories, Instagram Live en fotobewerkingsopties. Als dat bij jouw bedrijf past, kun je uitblinken op Instagram. Het is belangrijk dat je professionele en creatieve foto’s plaatst. Diegene die jouw account beheert, moet wel oog voor detail hebben en beschikken over een aantal fotografie/videoskills. Met Instagram stories verhoog je de kans dat je volgers het bericht zien, dat werkt beter dan het simpelweg plaatsen van berichten in de tijdlijn. Daarnaast heb je op Instagram mooie advertentiemogelijkheden, maar ook hier geldt dat je vooral niet te commercieel moet zijn. Hou het persoonlijk!

Wanneer past Intagram bij jouw bedrijf?

Als jouw bedrijf in staat is om visueel uit te blinken en als je doelgroep op Instagram zit.

Hoe doet Instagram het momenteel?

Instagram groeide afgelopen jaar van 4,1 naar 4,8 miljoen gebruikers, een stijging van maar liefst 20 procent. Ook in het dagelijks gebruik maakt het platform een flinke groei door. 2,7 Miljoen Nederlanders maken dagelijks gebruik van de Instagram-app – dat is maar liefst 26 procent meer dan in 2017, toen nog 2,1 miljoen Nederlanders de app dagelijks gebruikten. Instagram trekt niet alleen jongeren aan, ook steeds meer ouderen vinden hun weg naar het platform.

Wanneer past Intagram bij jouw bedrijf?

Als jouw bedrijf in staat is om visueel uit te blinken en als je doelgroep op Instagram zit.

Hoe doet Instagram het momenteel?

Instagram groeide afgelopen jaar van 4,1 naar 4,8 miljoen gebruikers, een stijging van maar liefst 20 procent. Ook in het dagelijks gebruik maakt het platform een flinke groei door. 2,7 Miljoen Nederlanders maken dagelijks gebruik van de Instagram-app – dat is maar liefst 26 procent meer dan in 2017, toen nog 2,1 miljoen Nederlanders de app dagelijks gebruikten. Instagram trekt niet alleen jongeren aan, ook steeds meer ouderen vinden hun weg naar het platform.

LinkedIn

Wil je professioneel of B2B-netwerken, dan is LinkedIn erg geschikt. Het platform leent zich goed voor het vinden van talent en het is een goede plek om je als professional te profileren met jouw bedrijf. Met een zakelijke pagina voor je bedrijf kun je een goed beeld geven van je diensten en geïnteresseerden laten doorlinken naar je website. Naast tekst en fotografie wordt (native) video steeds belangrijker op dit platform. Ondanks het feit dat LinkedIn nogal zakelijk klinkt, is het hinderlijk voor volgers om (al of niet verkapte) commerciële berichten van je te lezen. Ze lezen liever het verhaal achter jouw bedrijf of product, een visie over een bepaalde ontwikkeling en vinden het leuk wanneer je kennis met hen deelt. Ook op LinkedIn is de toon persoonlijk, maar het draait wel om de inhoud. Wissel het soort bericht af, herhaling kan vervelend worden. Met een contentstrategie die wij zelf ook hanteren, maak je een mooie mix van verschillende soorten posts en blijf je jouw publiek boeien.

LinkedIn

Wil je professioneel of B2B-netwerken, dan is LinkedIn erg geschikt. Het platform leent zich goed voor het vinden van talent en het is een goede plek om je als professional te profileren met jouw bedrijf. Met een zakelijke pagina voor je bedrijf kun je een goed beeld geven van je diensten en geïnteresseerden laten doorlinken naar je website. Naast tekst en fotografie wordt (native) video steeds belangrijker op dit platform. Ondanks het feit dat LinkedIn nogal zakelijk klinkt, is het hinderlijk voor volgers om (al of niet verkapte) commerciële berichten van je te lezen. Ze lezen liever het verhaal achter jouw bedrijf of product, een visie over een bepaalde ontwikkeling en vinden het leuk wanneer je kennis met hen deelt. Ook op LinkedIn is de toon persoonlijk, maar het draait wel om de inhoud. Wissel het soort bericht af, herhaling kan vervelend worden. Met een contentstrategie die wij zelf ook hanteren, maak je een mooie mix van verschillende soorten posts en blijf je jouw publiek boeien.

Wanneer past Linkedin bij jouw bedrijf?

Als je je kunt presenteren als een specialist op een bepaald gebied en wanneer je hier interessante contacten kunt leggen. LinkedIn is ook bij uitstek een zakelijk netwerkmedium met een lage drempel. Natuurlijk moet ook je doelgroep zich op LinkedIn bevinden.

Hoe doet LinkedIn het momenteel?

Het dagelijks gebruik van LinkedIn steeg in 2018 van 513.000 naar 611.000 Nederlanders, een groei van 19 procent. Het totale gebruik van LinkedIn nam iets toe van 4,4 naar 4,6 miljoen gebruikers. 

Wanneer past Linkedin bij jouw bedrijf?

Als je je kunt presenteren als een specialist op een bepaald gebied en wanneer je hier interessante contacten kunt leggen. LinkedIn is ook bij uitstek een zakelijk netwerkmedium met een lage drempel. Natuurlijk moet ook je doelgroep zich op LinkedIn bevinden.

Hoe doet LinkedIn het momenteel?

Het dagelijks gebruik van LinkedIn steeg in 2018 van 513.000 naar 611.000 Nederlanders, een groei van 19 procent. Het totale gebruik van LinkedIn nam iets toe van 4,4 naar 4,6 miljoen gebruikers. 

Pinterest

Dit kanaal is erg visueel ingesteld. Dit platform biedt de gebruikers foto’s en video’s, over uiteenlopende onderwerpen, die ze kunnen opslaan in een eigen aangemaakte categorie. Een aantal voorbeelden van borden (categorieën) die je kunt aanmaken; Recepten, Motoren, DIY knutselideeën, Yoga oefeningen, Make-up of Interieurideeën. Als je bijvoorbeeld op zoek bent naar een lekker recept voor vanavond, kun je het gevonden recept ‘pinnen’ en bewaren onder het door jou aangemaakte bord ‘recepten’. Dit platform kan interessant voor jouw bedrijf zijn als je mooie foto’s/video’s kan maken die voor mensen relevant zijn. Je kunt altijd een omschrijving, locatie en link naar jouw website koppelen aan de foto of video die je plaatst. Dit kanaal is geschikt voor bedrijven met business die is gerelateerd aan bovenstaande voorbeeldborden of bedrijven die iets te maken hebben met fotografie, fashion en DIY projecten. Bij Pinterest is het heel waardevol om te weten wat trending topics zijn. Daar kun je op inspelen. Als je een gerelateerd woord intypt en je ziet dat deze als suggestie vanuit Pinterest geboden wordt, dan weet je dat je dit woord moet verwerken in je titel. Het gaat bij Pinterest om het inspireren van je doelgroep. Vinden zij de outfit die jij op Pinterest zet echt tof en is er ook nog een link naar je shop? Dat is dan ideaal!

Pinterest

Dit kanaal is erg visueel ingesteld. Dit platform biedt de gebruikers foto’s en video’s, over uiteenlopende onderwerpen, die ze kunnen opslaan in een eigen aangemaakte categorie. Een aantal voorbeelden van borden (categorieën) die je kunt aanmaken; Recepten, Motoren, DIY knutselideeën, Yoga oefeningen, Make-up of Interieurideeën. Als je bijvoorbeeld op zoek bent naar een lekker recept voor vanavond, kun je het gevonden recept ‘pinnen’ en bewaren onder het door jou aangemaakte bord ‘recepten’. Dit platform kan interessant voor jouw bedrijf zijn als je mooie foto’s/video’s kan maken die voor mensen relevant zijn. Je kunt altijd een omschrijving, locatie en link naar jouw website koppelen aan de foto of video die je plaatst. Dit kanaal is geschikt voor bedrijven met business die is gerelateerd aan bovenstaande voorbeeldborden of bedrijven die iets te maken hebben met fotografie, fashion en DIY projecten. Bij Pinterest is het heel waardevol om te weten wat trending topics zijn. Daar kun je op inspelen. Als je een gerelateerd woord intypt en je ziet dat deze als suggestie vanuit Pinterest geboden wordt, dan weet je dat je dit woord moet verwerken in je titel. Het gaat bij Pinterest om het inspireren van je doelgroep. Vinden zij de outfit die jij op Pinterest zet echt tof en is er ook nog een link naar je shop? Dat is dan ideaal!

Wanneer past Pinterest bij jouw bedrijf?

Als je een inspirerend product of een inspirerende dienst levert en dit visueel goed kunt neerzetten. Fotografieskills mogen dus niet ontbreken. Heb je die zelf niet? Zorg dan dat je een fotograaf inhuurt of iemand die deze skills wel onder de knie heeft.

Hoe doet Pinterest het momenteel?

Pinterest deed afgelopen jaar goede zaken in dagelijks gebruik met een groei van maar liefst 25 procent. 734.000 Nederlanders gebruiken Pinterest dagelijks, terwijl dat er vorig jaar nog 587.000 waren. Ook in totaal gebruik deed het sociale platform het goed. Het gebruik van Pinterest groeide met 18 procent van 3 naar 3,5 miljoen mensen.

Wanneer past Pinterest bij jouw bedrijf?

Als je een inspirerend product of een inspirerende dienst levert en dit visueel goed kunt neerzetten. Fotografieskills mogen dus niet ontbreken. Heb je die zelf niet? Zorg dan dat je een fotograaf inhuurt of iemand die deze skills wel onder de knie heeft.

Hoe doet Pinterest het momenteel?

Pinterest deed afgelopen jaar goede zaken in dagelijks gebruik met een groei van maar liefst 25 procent. 734.000 Nederlanders gebruiken Pinterest dagelijks, terwijl dat er vorig jaar nog 587.000 waren. Ook in totaal gebruik deed het sociale platform het goed. Het gebruik van Pinterest groeide met 18 procent van 3 naar 3,5 miljoen mensen.

Twitter

Twitter is met name erg geschikt om korte updates snel te verspreiden. Als je doelgroep erg visueel ingesteld is, dan raad ik Twitter af. Veel bedrijven gebruiken dit kanaal om klanten te woord te staan en antwoord te geven op hun vragen. Het is bij Twitter belangrijk om een balans te vinden tussen het zenden van eigen berichten enerzijds en het delen van van relevante inhoud van andere Twittergebruikers.

Twitter

Twitter is met name erg geschikt om korte updates snel te verspreiden. Als je doelgroep erg visueel ingesteld is, dan raad ik Twitter af. Veel bedrijven gebruiken dit kanaal om klanten te woord te staan en antwoord te geven op hun vragen. Het is bij Twitter belangrijk om een balans te vinden tussen het zenden van eigen berichten enerzijds en het delen van van relevante inhoud van andere Twittergebruikers.

Wanneer past Twitter bij jouw bedrijf? 

Als je interessante content kunt bieden en veel volgers kunt verzamelen die jouw bericht kunnen retweeten, kunnen je berichten veel bereik opleveren.

Hoe doet Twitter het momenteel?

Nederland kent anno 2019 2,5 miljoen ‘tweeps’, een daling van 10 procent ten opzichte van vorig jaar, toen het aantal Twitter-gebruikers nog licht groeide. Ook het frequente gebruik is afgenomen met 10 procent. 908.000 Nederlanders gebruiken Twitter dagelijks, en dat waren er vorig jaar nog iets meer dan een miljoen. 85.000 voormalige gebruikers hebben daadwerkelijk hun account opgezegd.

Wanneer past Twitter bij jouw bedrijf? 

Als je interessante content kunt bieden en veel volgers kunt verzamelen die jouw bericht kunnen retweeten, kunnen je berichten veel bereik opleveren.

Hoe doet Twitter het momenteel?

Nederland kent anno 2019 2,5 miljoen ‘tweeps’, een daling van 10 procent ten opzichte van vorig jaar, toen het aantal Twitter-gebruikers nog licht groeide. Ook het frequente gebruik is afgenomen met 10 procent. 908.000 Nederlanders gebruiken Twitter dagelijks, en dat waren er vorig jaar nog iets meer dan een miljoen. 85.000 voormalige gebruikers hebben daadwerkelijk hun account opgezegd.

Snapchat

Op Snapchat telt het moment. Dit platform staat bekend om z’n content die in een relatief korte tijd verdwijnt. De gebruikers kunnen video’s en foto’s naar elkaar sturen of dit in een verhaal zetten. Dit verdwijnt vervolgens na 24 uren. De app is uitgebreid met chat, beelden, events en berichten. Omdat de berichten tijdelijk zijn, is het minder noodzakelijk om hele professionele beelden te publiceren. Je wilt op dat specifieke moment iets delen en dat is ook een reden voor mensen om naast Instagram ook Snapchat te gebruiken. Bij Instagram en Facebook gaat het niet per se om het specifieke moment van plaatsen. Ook interessant is dat je kunt zien welke specifieke gebruikers jouw verhaal hebben gezien. Zij moeten jou dan wel toegevoegd hebben, anders zien ze jouw verhalen niet. Dit social kanaal is met name populair onder generatie z met uitloop naar millenials. Als jouw doelgroep boven de 35 is, dan is dit niet het juiste kanaal. De gebruikers die op Snapchat zitten vinden het leuk om grappige of leuke content te zien van vrienden en familie. Als je het als bedrijf inzet, is het belangrijk om luchtige content te plaatsen. Een verhaal is een mooie manier om de dagelijkse activiteiten van je bedrijf te laten zien. Het geeft je doelgroep een beeld van een gemiddelde dag binnen jouw bedrijf en het geeft de medewerkers gelegenheid om hun unieke persoonlijkheden te laten zien. Een medewerker kan zo via Snapchat als een soort influencer fungeren.

Snapchat

Op Snapchat telt het moment. Dit platform staat bekend om z’n content die in een relatief korte tijd verdwijnt. De gebruikers kunnen video’s en foto’s naar elkaar sturen of dit in een verhaal zetten. Dit verdwijnt vervolgens na 24 uren. De app is uitgebreid met chat, beelden, events en berichten. Omdat de berichten tijdelijk zijn, is het minder noodzakelijk om hele professionele beelden te publiceren. Je wilt op dat specifieke moment iets delen en dat is ook een reden voor mensen om naast Instagram ook Snapchat te gebruiken. Bij Instagram en Facebook gaat het niet per se om het specifieke moment van plaatsen. Ook interessant is dat je kunt zien welke specifieke gebruikers jouw verhaal hebben gezien. Zij moeten jou dan wel toegevoegd hebben, anders zien ze jouw verhalen niet. Dit social kanaal is met name populair onder generatie z met uitloop naar millenials. Als jouw doelgroep boven de 35 is, dan is dit niet het juiste kanaal. De gebruikers die op Snapchat zitten vinden het leuk om grappige of leuke content te zien van vrienden en familie. Als je het als bedrijf inzet, is het belangrijk om luchtige content te plaatsen. Een verhaal is een mooie manier om de dagelijkse activiteiten van je bedrijf te laten zien. Het geeft je doelgroep een beeld van een gemiddelde dag binnen jouw bedrijf en het geeft de medewerkers gelegenheid om hun unieke persoonlijkheden te laten zien. Een medewerker kan zo via Snapchat als een soort influencer fungeren.

Wanneer past Snapchat bij jouw bedrijf?

Als jouw doelgroep jonger dan 35 jaar is en actief is op Snapchat en je daar op het moment zelf actief kunt zijn. Dit is geen kanaal waarbij je berichten vooraf in kunt plannen, wel kun je natuurlijk een plan maken.

Hoe doet Snapchat het momenteel?

Snapchat heeft een moeilijk jaar achter de rug. De app wordt door 2,4 miljoen Nederlanders gebruikt, dat zijn er 75.000 (3 procent) minder dan vorig jaar. Dat is een trendbreuk van de ontwikkeling van de afgelopen jaren. 

Wellicht is dat de reden dat Snapchat overweegt om de koers bij te stellen en een functie toe te voegen waarbij berichten niet meer automatisch verdwijnen, (en dat zou niet de enige verandering zijn!)

Wanneer past Snapchat bij jouw bedrijf?

Als jouw doelgroep jonger dan 35 jaar is en actief is op Snapchat en je daar op het moment zelf actief kunt zijn. Dit is geen kanaal waarbij je berichten vooraf in kunt plannen, wel kun je natuurlijk een plan maken.

Hoe doet Snapchat het momenteel?

Snapchat heeft een moeilijk jaar achter de rug. De app wordt door 2,4 miljoen Nederlanders gebruikt, dat zijn er 75.000 (3 procent) minder dan vorig jaar. Dat is een trendbreuk van de ontwikkeling van de afgelopen jaren.

Wellicht is dat de reden dat Snapchat overweegt om de koers bij te stellen en een functie toe te voegen waarbij berichten niet meer automatisch verdwijnen, (en dat zou niet de enige verandering zijn!)

Youtube

Youtube is het video sharing platform van Google. Mensen kunnen hier video’s uploaden, delen, beoordelen en erop reageren. Het is een verzamelpunt van nieuws en entertainment. Veel bedrijven die Youtube inzetten, hebben een creatief, visueel of educatief onderdeel. Als bedrijf kun je mensen bijvoorbeeld laten zien hoe je te werk gaat om een product te realiseren, je kunt tutorials, entertainment video’s of vlogs plaatsen. Je hebt niet altijd zelf een kanaal nodig om je product of bedrijf bekendheid te geven. Youtube influencers hebben vaak een groot publiek, en waarom zou jij geen influencer in kunnen zetten? Mensen zijn tegenwoordig veel gewend, dus het is belangrijk dat je video goed gemonteerd is en je online een sterke visuele identiteit hebt. Om de juiste doelgroep te bereiken zijn relevante zoekwoorden, de titel, tags en omschrijving erg belangrijk. Belangrijk is ook om mensen op te roepen om zich te abonneren op jouw kanaal.

Youtube

Youtube is het video sharing platform van Google. Mensen kunnen hier video’s uploaden, delen, beoordelen en erop reageren. Het is een verzamelpunt van nieuws en entertainment. Veel bedrijven die Youtube inzetten, hebben een creatief, visueel of educatief onderdeel. Als bedrijf kun je mensen bijvoorbeeld laten zien hoe je te werk gaat om een product te realiseren, je kunt tutorials, entertainment video’s of vlogs plaatsen. Je hebt niet altijd zelf een kanaal nodig om je product of bedrijf bekendheid te geven. Youtube influencers hebben vaak een groot publiek, en waarom zou jij geen influencer in kunnen zetten? Mensen zijn tegenwoordig veel gewend, dus het is belangrijk dat je video goed gemonteerd is en je online een sterke visuele identiteit hebt. Om de juiste doelgroep te bereiken zijn relevante zoekwoorden, de titel, tags en omschrijving erg belangrijk. Belangrijk is ook om mensen op te roepen om zich te abonneren op jouw kanaal.

Wanneer past Youtube bij jouw bedrijf?

Als het voor jou haalbaar is om regelmatig video’s te plaatsen in een soort reeks. Mensen die het interessant vinden, abonneren zich op jouw kanaal en willen meer van jou zien. Als je een uniek product hebt, zoals natuurlijke make-up of een remedie tegen eczeem, dan kan een influencer weer interessant zijn. Deze kan zijn of haar ervaring met jouw product delen. Als je bijvoorbeeld in de bouw zit of automonteur bent kun je laten zien hoe je te werk gaat. Dat kan mensen inspireren, maar er ook toe aanzetten om juist voor jou te kiezen. Je laat een stukje van je persoonlijkheid en je werkwijze zien.

Hoe doet Youtube het momenteel?

Het dagelijks gebruik van Youtube is in Nederland met 11 procent is gegroeid naar 2,4 miljoen Nederlanders.

 

BRON: Nationale Media Onderzoek

Wanneer past Youtube bij jouw bedrijf?

Als het voor jou haalbaar is om regelmatig video’s te plaatsen in een soort reeks. Mensen die het interessant vinden, abonneren zich op jouw kanaal en willen meer van jou zien. Als je een uniek product hebt, zoals natuurlijke make-up of een remedie tegen eczeem, dan kan een influencer weer interessant zijn. Deze kan zijn of haar ervaring met jouw product delen. Als je bijvoorbeeld in de bouw zit of automonteur bent kun je laten zien hoe je te werk gaat. Dat kan mensen inspireren, maar er ook toe aanzetten om juist voor jou te kiezen. Je laat een stukje van je persoonlijkheid en je werkwijze zien.

Hoe doet Youtube het momenteel?

Het dagelijks gebruik van Youtube is in Nederland met 11 procent is gegroeid naar 2,4 miljoen Nederlanders.

 

BRON: Nationale Media Onderzoek