Ben je alweer druk bezig met klantopdrachten, mailtjes beantwoorden of je administratie bijwerken? En heb je social media onderaan of helemaal niet op je lijstje staan? Heel begrijpelijk. Veel werkzaamheden voelen nou eenmaal belangrijker dan social media en gaan dus vóór. Helaas is dat wel één van de redenen waarom social media jou nog niet genoeg opleveren. In deze blog deel ik een aantal redenen waarom social media nog niet optimaal voor je werken en geef ik je natuurlijk ook een paar tips 🙂
1. Je hebt het te druk met klantopdrachten
Dat is natuurlijk heel fijn, maar trek jij ook de klanten aan die jouw werk waardevol vinden en bereid zijn om daar goed voor te betalen? Of trek je nog veel mensen aan die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en je veel energie kosten? Door social media op de juiste manier in te zetten, trek je de klanten aan die je het liefst helpt. Dit heeft te maken met je manier van schrijven en de beelden die je gebruikt.
Tip: Plan social media op een vast moment in de week (het liefst aan het begin van de week) in je agenda en hou je er aan. Probeer je te focussen op een specifieke doelgroep en plaats consistent berichten. Minimaal 2x in de week per kanaal!
2. Mensen kennen je nog niet
Mensen doen liever zaken met een persoon dan met een bedrijf. Ze willen geen nummer zijn, maar goed geholpen worden door iemand die ze vertrouwen. Als ze tegen een probleem aanlopen, zullen ze eerst via social media en Google gaan zoeken naar een oplossing. Wanneer ze jouw site of socialmediakanaal ontdekken, willen ze vervolgens weten wie je bent en hoe jij hen gaat helpen.
Tip: Laat meer van jezelf zien, zodat mensen je leren kennen en eerder met je in zee willen gaan. Persoonlijke foto’s en een kijkje achter de schermen doen het altijd goed!
3. De teksten en beelden raken je klant niet
De manier waarop je schrijft en de beelden die je kiest, zijn bepalend voor het gevoel dat klanten bij jou en je bedrijf krijgen. Ik zie nog vaak ondernemers die niet weten met welke beelden zij hun volgers kunnen raken. Zo spreken foto’s met mensen veel meer aan dan foto’s van producten. Ook weten veel ondernemers niet welke beelden wel of niet geschikt zijn voor de verschillende socialmediakanalen. Daar zit namelijk verschil in. Op Instagram is goede fotografie heel belangrijk, hier horen dus geen collages met kiekjes thuis. Facebook is wat dat betreft minder ‘streng’, al blijft het ook hier van belang dat de foto’s scherp zijn. Onscherpe foto’s zijn een afknapper.
Tip: Deel je kennis, wees niet bang voor concurrentie en weet welke beelden geschikt zijn voor welk kanaal!
Zijn deze tips waardevol voor je?