Hoe bereik je Generatie Z en Millennials met online marketing?

Hoe bereik je Generatie Z en Millennials met online marketing?

Generatie Z betreedt de economische markt en zou maar zo jouw klant kunnen zijn. GenZ’ers zijn geboren tussen 1995 en 2010. Ze worden nog wel eens over één kam geschoren met Millennials (Generatie Y), die tussen 1981 en 1995 het levenslicht zagen. Op het eerste gezicht lijken het misschien ‘allemaal jongeren’, maar er zijn grote verschillen, en die zijn ook van belang voor je online marketing!

Generatie Z: altijd uit op de beste deals

Generatie Z is de eerste generatie die geen leven zonder internet heeft meegemaakt. GenZ’ers hechten veel waarde aan het oordeel van influencers en zijn fan van vloggers. Generatie Z is geboren in onzekere tijden, denk maar aan de bankencrisis, de recessie en de heftige gebeurtenissen op 9/11. Deze tijden maakten zij als opgroeiend kind mee. Hun ouders waren onzeker over hun baan, hun huizen kwamen onder water te staan en de wereld veranderde in hoog tempo. Wellicht hebben GenZ’ers daarom ook zoveel behoefte aan zekerheid. Generatie Z  is gefocust op een stabiel inkomen, sparen en zekerheid. Ook hebben ze invloed op de uitgaven van de ouders. Ze zoeken vaak de beste producten of deals uit voor het hele gezin. Het is mede daarom erg belangrijk om in je marketingstrategie echt rekening te gaan houden met deze generatie.

 

Nog een aantal feitjes:

  • GenZ’ers kiezen voor een opleiding die later financieel wat oplevert, interesse voor een vak speelt een kleinere rol.
  • Beïnvloed door de succesverhalen in de media, zegt meer dan de helft van deze generatie een eigen onderneming te willen starten.
  • Reviews zijn van grote invloed op het koopproces van GenZ’ers.
  • Ze geven de voorkeur aan privé social kanalen als Snapchat en WhatsApp
  • GenZ’ers gebruiken Instagram om de buitenwereld een onderscheidend beeld van zichzelf te geven.
  • Ze waarderen merken die persoonlijk en transparant communiceren. Ook humor, onafhankelijkheid en een chat worden hoog gewaardeerd.
  • Gen Z’ers hebben slechts 8 seconden nodig om te bepalen of iets relevant voor hen is.

Generatie Z is altijd mobiel, dus een responsive en gebruiksvriendelijke website voor mobiele apparaten is een must. Moet je inzoomen om iets te kunnen zien? Dan is generatie Z gevlogen en krijg je ook nog eens strafpunten van Google.

Beeld is erg belangrijk voor GenZ’ers. Video’s zijn niet meer weg te denken uit het leven van deze groep. Ze volgen influencers, kijken tutorials en volgen op deze manier wat er speelt in de wereld.

Millennials: weten nog wat casettebandjes, floppies en discmans waren

Millennials zijn opgegroeid in een tijd van welvaart en kansen. De digitale wereld is in een sneltreinvaart veranderd. Toen deze groep opgroeide deed het ‘world wide web’ ofwel de ‘digitale snelweg’ zijn intrede.  Millennials weten van de casettebandjes, floppies en discmans. Ook maakten ze de tijd mee van posters aan de muur met bubble gum van hun idool. Toen deze groep de arbeidsmarkt betrad, stortte de economie in, en als gevolg daarvan zijn er ook veel ondernemers binnen deze generatie. De meeste van hen hadden een slechte start bij het vinden van een baan. En dat terwijl hun ouders altijd gezegd hebben dat ze zo speciaal waren! Dat viel in het werkende leven wel tegen, maar gelukkig wisten Millennials dat te compenseren met filters op social media en spannende functietitels in hun profiel.

Het online creëren van een (eigen) perfecte wereld: daar zijn Millennials maar al te goed in. Ook al gaat het helemaal niet goed en is de druk enorm, op social media kun je zijn wie je wil zijn. Millennials komen wel eens over als een groep die veel geld heeft om te kunnen reizen en dingen te beleven, maar in werkelijkheid valt dat wel mee.  Millennials hechten meer waarde aan sociale dan aan economische belangen. Deze generatie verdient liever minder met een baan waar ze blij van worden, dan heel veel met een baan die ze saai vinden.

 

Nog een aantal verschillen tussen Generatie Z en Millennials:

  • Generatie Z is minder gefocust dan Millennials, maar kan beter multi-tasken.
  • Millennials zijn gevoeliger voor coupons en doen graag mee aan prijsvragen. Ook klikken ze vaker op advertenties.
  • Generatie Z heeft hogere verwachtingen van bedrijven dan de eerdere generaties. Als interactie niet snel genoeg plaatsvindt krijgen GenZ’ers argwaan. Onprofessionele foto’s op social of verouderde websites kunnen rekenen op een negatief oordeel van Gen Z’ers. Als bedrijven niet aan hun hoge verwachtingen voldoen, gaan ze snel verder.

In je online marketing kun en moet je natuurlijk rekening houden met de verschillen tussen beide generaties:

3 Marketing tips wanneer Generatie Z je doelgroep is:

  • Zorg dat je je bedrijf visueel aantrekkelijk presenteert
  • Maak korte social berichten of video’s
  • Zorg dat je website extra mobielvriendelijk is

3 Marketing tips wanneer Millennials je doelgroep zijn:

  • Focus op innovatie, Millennials zijn altijd uit op de nieuwste hippe producten, diensten of tools
  • Focus op geluk, genieten en avontuur. Millennials kiezen voor dingen waar ze blij van worden, en niet zo zeer voor geld
  • Maak gebruik van groepsdeals of reviews. Millennials zijn gevoelig voor coupons en kortingen en vinden het belangrijk wat anderen van een keuze of product vinden.

Het is niet zo dat je met bovenstaande tips jouw doelgroep automatisch bereikt. Je hele klantreis moet namelijk kloppen, zodat je klant niet afhaakt. Lastig? Niet als je je website inzet als een 24/7 marketingmedewerker. Ontdek meer

Jouw website als ideale klantmagneet

klantmatch training

Ik ben Manita en ik help ondernemers met een high level website. Dat betekent dat je website klanten aantrekt die gemotiveerd zijn om met jouw adviezen en handvatten aan de slag te gaan. In mijn gratis E-book ontdek je hoe jij je website ombouwt tot naar een next level klantmagneet.