Hoe zet je Storytelling in voor je marketing?

Hoe zet je Storytelling in voor je marketing?

Storytelling, je komt de term te pas en te onpas tegen. Maar wat is het precies? En wat heb je eraan voor je marketing Storytelling is een inspirerende communicatiemethode die mensen met elkaar verbindt. Door jouw verhaal achter je bedrijf te vertellen wek je vertrouwen. Met storytelling laat je iets van jezelf zien. Zo kunnen klanten jou leren kennen en zullen ze makkelijker voor jouw producten of diensten kiezen. Net als bij vriendschappen draait het niet zo zeer om wat je doet, maar om wie je bent.

Voorbeeld van Storytelling: De Vegetarische Slager

Veel merken werken met storytelling. Op basis daarvan creëren we voorkeur voor bepaalde producten of merken. Een goed voorbeeld van een succesvolle toepassing van storytelling is het verhaal van de Vegetarische Slager.

Opgegroeid op een melkveehouderij werd Jaap Korteweg  in zijn volwassen leven zelf melkveehouder. Toen de varkenspest en de gekke-koeienziekte Nederland in de ban hielden, werd Jaap gevraagd of zijn koelhuizen konden dienen als opslagplek voor tienduizenden kadavers. Velen van ons herinneren zich de dramatische beelden nog wel van onschuldige dieren die ‘geruimd’ werden en de radeloze boeren die geconfronteerd werden met lege, stille stallen en een dreigend faillissement. Na deze ramp overwoog Jaap zelf runderen te gaan houden, maar dan op een biologische en diervriendelijke manier. Hij kon het echter niet verdragen om zijn runderen ook daadwerkelijk naar de slacht te brengen. Hij besloot vegetariër te worden. Maar hij miste de smaak van vlees. Zo werd de Vegetarische Slager geboren.

Ingrediënten van goede storytelling

Het verhaal van de Vegetarische Slager heeft alle ingrediënten in zich van goede storytelling. Het roept emoties op. Drama, dilemma’s en innerlijke conflicten maken deel uit van het verhaal. We kunnen ons met Jaap identificeren, we snappen hem. Van alle kleurloze ‘vegamerken’ in de schappen, scoorde zijn merk het beste.

Met zijn bedrijf boekte hij grote successen. In 2018 verkocht hij zijn bedrijf aan Unilever, inmiddels draait het bedrijf een omzet van 25 miljoen euro.

‘Maar zo’n goed verhaal heb ik helemaal niet’

Zo’n goed verhaal kunnen weinig mensen vertellen, zul je misschien denken. Maar achter elk product of dienst van waarde, zit een goed verhaal. Dat hoeft niet per se een heel ‘groot verhaal’ te zijn. Elk verhaal begint bovendien  ‘klein’. Steve Jobs (Apple), Bill Gates (Microsoft) en Elon Musk (Tesla): ze waren allemaal klein voordat ze ‘groot’ werden. Ze begonnen allemaal op een zolderkamertje, maar hebben toch elk hun eigen unieke verhaal.

Storytelling en authenciteit

De kracht is van storytelling is de puurheid van een persoon of de mensen achter een bedrijf. Tegenwoordig verwachten mensen veel van je. Ze gaan ervan uit dat je mee gaat met de mode, met gedachten, met keuzes. Iedereen moet ABN spreken, minimaal HBO niveau hebben, je moet echt wel een goed verdienende, interessante baan hebben, anders tel je niet mee. Als je dan afwijkt, dan is dat maar vreemd.

Persoonlijk vind ik dat je gewoon moet doen waar je gelukkig van wordt. Al die opsmuk en luchtbellen, daar ben ik niet zo van. Als je allemaal op elkaar begint te lijken, ben je ten eerste niet jezelf en dat leeft heel vervelend. Het kost enorm veel energie.

Daar komt bij dat je als ondernemer niet meer opvalt. Het werkt niet om een schutkleur aan te nemen. Dus moet je juist jezelf kunnen zijn, want dat is wat jou uniek en gelukkig maakt. We zijn hier ten slotte maar heel kort op aarde, dus waarom zou je proberen om iemand te zijn die een ander wil dat je bent? Als je jezelf bent dan trek je bovendien de juiste doelgroep aan als ondernemer, en ga je een band aan met klanten die van jou op aan kunnen. Jij bent dan een stabiele partner en dat is prettig voor een samenwerking.

Wanneer kun je storytelling inzetten?

Storytelling is met name belangrijk als je producten/diensten aanbiedt, waar mensen veel waarde aan hechten of die in aanschaf relatief hoge kosten met zich meebrengen. Mensen moeten een goed gevoel bij jou als bedrijf hebben, voordat ze deze stap zetten. Je wilt mensen helpen en ze geven het geld één keer uit, dus moeten zij vertrouwen hebben in jouw bedrijf.

Als je een product hebt dat op meerdere plekken te verkrijgen is en jouw prijs is hoger of gelijk aan die van anderen, dan is het des te belangrijker om je verhaal te vertellen. Anders is het niet meer dan ‘een product’ en vinden mensen het duur, omdat ze niet weten wat voor waarde het hen geeft. Binnen storytelling is het belangrijk dat het duidelijk wordt wie jij bent als bedrijf, welke waarde jij of je product toevoegt en welke verandering jij teweeg kunt brengen in het leven van jouw doelgroep.

Hoe geef je storytelling vorm?

Als je jezelf bent, dan heb je stap één gemaakt en dan is het van belang om jouw doelgroep kennis met je te laten maken. Daar kun je marketingmiddelen voor gebruiken, zoals blogs, video’s en foto’s die je kunt delen via social media. Ook quotes zeggen vaak veel over hoe jij denkt. Als iemand die gedachte met je deelt, dan is er vaak al een verbinding met elkaar.

Tips om aan de slag te gaan met storytelling:

  • Vertel een verhaal vanuit jezelf met emotie. Neem de luisteraar mee in de beleving die je zelf had.
  • Je weet vaak verhalen uit je kindertijd nog, feit dat je ze nog weet zegt iets over de kracht van verhalen. Onderzoek wat een verhaal een goed verhaal maakt.
  • Verhalen blijven hangen als ze een open einde hebben omdat ze nog ‘niet afgelopen’ zijn. Je gaat je afvragen hoe een verhaal verder gaat.
  • Een verhaal bestaat uit woorden, maar beeld is minstens zo belangrijk. Dit moet kloppen. In film, grafische vormgeving, fotografie, schilderijen is compositie en framing erg belangrijk voor het overbrengen van het juiste verhaal. Dit in combinatie met typografie, kleuren, vormen die allemaal een een associatie oproepen bij de doelgroep die juist is en consistent.
  • Belangrijk is om alles te weten van je klant, zo kun je in jouw verhaal goed overbrengen en zo maak je duidelijk waar jij je de klant mee kan helpen. Zo trek je de juiste klanten aan.

Jouw website als ideale klantmagneet

klantmatch training

Ik ben Manita en ik help ondernemers met een high level website. Dat betekent dat je website klanten aantrekt die gemotiveerd zijn om met jouw adviezen en handvatten aan de slag te gaan. In mijn gratis E-book ontdek je hoe jij je website ombouwt tot naar een next level klantmagneet.