Het coronavirus is een ramp voor heel veel bedrijven. Het zet onze wereld compleet op z’n kop. In deze blog wil ik je helpen om creatief te denken en je handvaten te geven om met deze crisis om te gaan.
Omgaan met een crisis
Ik heb eerder een crisis meegemaakt, maar dan in m’n privéleven. Eigenlijk deel ik er nooit iets over op social media, maar het kan je helpen een andere kijk op de situatie te krijgen. Ik wil het met je delen om je te inspireren.
In 2016 is mijn vader (57) plotseling overleden. Een hartstilstand. De wereld stond op z’n kop en leek stil te staan. Hoe moesten we verder zonder deze bijzondere man? Zouden we ooit weer lachen? Zouden we ooit weer gelukkig zijn? Hoe moeilijk het ook was, en dat is het iedere dag nog steeds, we hebben geen keuze. Je moet door, ook in een crisissituatie.
Je kunt de omgeving niet de schuld geven en bij de pakken neer gaan zitten. Dan komt er zeker geen brood op de plank en zul je nooit meer lachen en van het leven genieten. De situatie dwingt je er iets van te maken. Het zal nooit meer hetzelfde zijn, maar het is belangrijk om te kijken wat er nog wél mogelijk is, en te bedenken hoe je zo dicht mogelijk bij de situatie komt die je graag zou willen. Ook al hebben we momenten dat het echt zwaar is. Die zware momenten blijven komen, maar je moet door.
Positief denken
Door te kijken waar ik gelukkig van word, en waar ik mensen het beste bij kan helpen, sta ik nu waar ik sta. Mijn leven is totaal veranderd, maar ik ben gelukkig en krijg veel energie van mijn enthousiaste en gedreven klanten en lieve mensen om mij heen.
Ik wil je inspireren om positief met deze crisis om te gaan en heb een aantal tips/vragen die je tot nadenken kunnen zetten:
- Waar heb jij heel veel kennis van?
- Waar kun jij mensen het beste mee helpen?
- Kun je jouw kennis inzetten om mensen te helpen, zodat ze zelf aan de slag kunnen?
- Wat zouden ze zonder jouw fysieke aanwezigheid wél kunnen doen?
- Welk resultaat bied jij jouw klant? Met welke transformatie kun jij haar/hem helpen?
Schrijf het resultaat op en bedenk op welke manier je dit kan benaderen, of misschien zelfs kunt evenaren. Maar dan online of contactloos. Schrijf alles op wat in je op komt.
Stel jezelf nu de volgende vragen:
- Zou je video in kunnen zetten om producten of diensten te laten zien? Misschien kun je het combineren met een fysieke ervaring?
- Geef je trainingen, consulten of adviezen? Zou je videobellen in kunnen zetten (Zoom/Skype/Facetime) om elkaar face to face te ontmoeten?
- Kun je groepstrainingen geven door middel van webinars?
- Kun je een Youtube kanaal beginnen om mensen te helpen?
- Kun je een pickup point beginnen of thuisbezorgen?
Kunnen mensen de beleving die je biedt thuis nabootsen door middel van een pakket dat je hen op kan sturen?
Is dit waardevol voor je?
Mocht je nog vragen hebben of persoonlijke tips willen ontvangen, neem dan even contact met mij op 😊
Veel succes!