85 tips die ik m’n klanten meegeef om hun website te verbeteren

85 tips die ik m’n klanten meegeef om hun website te verbeteren

Hoe frustrerend is het om te zien dat je website maar weinig oplevert, terwijl je er toch behoorlijk veel tijd en geld in gestoken hebt? Juist, ja! Daarom geef ik je 85 tips om je website te verbeteren, zodat deze jou meer gaat opleveren.

1. Plaats een allesomvattende zin bovenaan je website

Omschrijf in één zin wat jij de klant belooft. Wanneer je deze zin bovenaan je website zet, is het voor de klant meteen duidelijk waar de website over gaat. Bijvoorbeeld ‘Zonder conflicten samenwerken’ of ‘Jouw leven in balans’.

2. Plaats een herkenbare introtekst

Een introtekst op iedere pagina waarin mensen zichzelf en hun situatie meteen herkennen, zorgt voor binding met jouw bedrijf. Die binding maakt dat mensen verder lezen. Het triggert managers bijvoorbeeld meer om te lezen hoe jij hen als coach kan helpen om hun team met meer gemak en plezier te leiden dan om te lezen dat jij al 20 jaar ervaring hebt in het opleiden van teammanagers. Daarmee vertel je namelijk niet hóe je hen kan helpen. Begrijp je het verschil? Verdiep je dus in je klant en zijn situatie, en schrijf vervolgens een pakkende introtekst.

3. Controleer de snelheid

Een website moet snel zijn. Mensen haken af als het laden van je pagina te lang duurt. De snelheid van je site kun je checken via bijvoorbeeld gtmetrix.com. Wanneer je website te traag is, dan vertelt deze tool je ook waar dat aan ligt. Wanneer afbeeldingen te zwaar zijn, maar wel op het juiste formaat zijn geüpload, kun je deze lichter maken door ze even door tinypng.com halen. Bij ingewikkelde zaken, zou ik even een webbouwer vragen om je te helpen.

4. Breng belangrijke zoekacties in kaart

Bedenk welke acties de klant op jouw website wil uitvoeren en zorg ervoor dat de klant binnen 8 seconden datgene vindt, waarnaar hij op zoek is. Wil hij je adres snel kunnen vinden? Wil hij gemakkelijk een afspraak kunnen maken? Wil hij geholpen worden met een specifieke klacht? Schrijf al deze acties op en zorg ervoor dat ze allemaal gemakkelijk uitvoerbaar zijn op je website. Verplaats je in de klant. Voor jou is het misschien logisch dat de plattegrond onder activiteiten staat, maar voor de klant niet. Streef natuurlijk naar een snellere vindbaarheid. Mensen krijgen steeds minder geduld 😬

5. Omschrijf je doelgroep

Schrijf alle kenmerken van je doelgroep op, zodat je een goed beeld hebt voor wie jij je teksten gaat schrijven en wie jouw foto’s gaat bekijken. Wanneer jouw teksten en beelden aansluiten bij het leven van jouw klant of bij het leven waarnaar hij verlangt, dan zal hij zich sneller betrokken voelen bij jou.

Wanneer je weet dat mensen zelf geen verstand hebben van het maken van een aanbouw, dan hoef jij niet op te sommen met welke materialen of gereedschappen je werkt. Het eindresultaat is dan belangrijker. Dat geldt ook voor de beelden op je website. Deze doelgroep ziet liever mooie eindresultaten dan foto’s van projecten waarbij je alles aan het slopen bent.

6. Laat iemand je website testen

Laat iemand uit je doelgroep jouw website eens bezoeken en geef hem de belangrijkste zoekopdrachten mee, zoals bijvoorbeeld ‘menukaart bekijken’. De persoon zal dan op zoek gaan naar de menukaart en wanneer hij deze meteen vindt, is het goed. Zo niet, dan moet je de vindbaarheid van de menukaartpagina vergroten. Op die manier kun je testen of de indeling logisch is of niet, en weet je wat je aan moet passen. Om iets op te laten vallen, kun je werken met opvallende kleuren, een opvallende knop of een logisch menu. Let er wel op dat je niet álles opvallend maakt, dan valt niets meer op en lijkt het meer op een kermis, haha. Ga er altijd vanuit dat mensen niet ‘nadenken’ tijdens het bezoeken van je site. Alle belangrijke zaken moet heel gemakkelijk te vinden zijn, zonder nadenken of ‘zoeken’.

7. Controleer je veiligheid

Via seoptimer.com kun je verschillende onderdelen van je website checken, waaronder de veiligheid. Een SSL-certificaat laat zien dat je website een veilige verbinding heeft en contactgegevens van de klant via een veilige verbinding naar jou verstuurt. Zo’n certificaat kun je via je hostingpartij regelen. Dat is diegene waar je jaarlijks een factuur van krijgt voor je domeinnaam en hostingkosten. Een veilige verbinding stelt de klant gerust: hij weet dat zijn gegevens niet op straat terecht komen.

8. Gebruik duidelijke menu-onderwerpen

Een klant moet weten wat hij kan verwachten wanneer hij op een menu-onderwerp klikt. De naam van je aanbod is bijvoorbeeld duidelijker dan ‘aanbod’ of ‘product’. ‘Gereedschap lenen’ is ook duidelijker dan ‘Gereedschap’ of ‘Verhuur’.

9. Plaats je menu bovenaan

Bezoekers willen snel en gemakkelijk vinden wat ze zoeken. Plaats daarom je menu bovenaan. Mensen verwachten dit. Zo vinden ze gemakkelijk hun weg binnen je website.

10. Kies een duidelijke menustructuur

Niet alleen de namen van de onderwerpen geven je klant duidelijkheid, ook volgorde en de plaatsing van een menu-item (= menu-onderwerp) doet dat. Wanneer je meerdere pagina’s hebt die niet allemaal in het hoofdmenu passen, zorg dan voor duidelijke hoofdmenu-items met daaronder duidelijke submenu-items. Het is bijvoorbeeld logisch dat het submenu-item ‘korte broek’ onder het hoofdmenu-item ‘broeken’ valt. Een klant moet niet te veel hoeven nadenken waar hij iets kan vinden, anders zal hij je website snel verlaten. Heb je een restaurant, dan moet een menukaart een hoofdmenu-item zijn en niet verstopt zitten onder een menu-item ‘eten en drinken’. Mensen die op zoek zijn naar een restaurant willen de menukaart meteen zien.

11. Kies de juiste menu-volgorde

Plaats belangrijke menu-items aan het begin en aan het einde van een menulist, daar wordt vaker op geklikt dan de menu-items in een middenpositie. Een ‘Over ons pagina’ is bijvoorbeeld heel belangrijk voor bedrijven die mensen persoonlijk helpen, opleiden en ondersteunen. Mensen willen weten wie er achter het bedrijf zit. Bij een webshop plaats je de ‘Over ons pagina’ vaak in de footer, onderaan de website. De focus ligt daar meer op de producten en niet op samenwerking. De ‘Over ons’ plaats je vaak aan het begin of het einde van een menulist. Dat geldt ook voor ‘contact opnemen’, ‘een afspraak maken’ en je belangrijkste aanbod.

12. Gebruik het topmenu

Bedenk dat je ook een extra balk bovenaan je website kunt plaatsen met daarin een extra menu. Dit wordt het topmenu genoemd. Je kunt hier bijvoorbeeld belangrijke contactgegevens plaatsen of een aanbieding onder de aandacht brengen.

13. Gebruik de footer

Je hebt altijd pagina’s die belangrijk zijn, maar niet allemaal boven in het hoofdmenu of topmenu passen, denk aan je algemene voorwaarden en de privacyverklaring. Deze kun je in de footer plaatsen. Dit is het onderdeel helemaal onderaan je pagina. Mensen verwachten hier naast de iets minder belangrijke pagina’s, ook de contactgegevens te vinden. Linkjes naar belangrijke pagina’s zijn goed voor de vindbaarheid in Google, daarom plaats ik hier vaak ook nog even de belangrijkste pagina’s of blogs.

14. Meet je websiteresultaten

Om je websiteresultaten te meten, kun je analyseprogramma’s aan je website koppelen, zoals Google Analytics. Je ziet dan bijvoorbeeld hoeveel bezoekers er op je website zijn geweest en welke pagina’s populair zijn. Ook zie je op welke pagina’s mensen afhaken. Dit is waardevolle informatie op basis waarvan je je website kunt verbeteren. Je kunt een analyseprogramma vaak gemakkelijk koppelen met een code, je kunt ook je webbouwer vragen dit voor je te doen. Wanneer je erachter komt dat je weinig bezoekers op je website krijgt, kun je daaraan werken. Wanneer je ziet dat er te veel mensen snel afhaken, dan is de betreffende pagina misschien niet waardevol of relevant. Wanneer je ziet dat een blog heel populair is, dan zou je deze nogmaals onder de aandacht kunnen brengen.

15. Respecteer de privacy van je klant

Het is sinds de invoering van de AVG-wet verplicht om een cookiemelding op je website te plaatsen met daaraan gekoppeld een privacyverklaring. Zo maak je duidelijk dat je geen gegevens verzamelt van mensen die daar geen toestemming voor hebben gegeven. Deze gegevens verzamel je namelijk met analyseprogramma’s zoals Google Analytics. Als je gebruikmaakt van dit soort analyseprogramma’s, moet je dit in je privacyverklaring vermelden.

16. Zet mensen aan tot actie

Wanneer mensen een pagina van je lezen, willen ze vaak ‘doorklikken’ naar een nieuwe pagina. Maak daar gebruik van. Probeer mensen tot actie aan te zetten, maar zorg wel voor de juiste actie op het juiste moment. Wanneer je weet dat mensen openstaan voor een aankoop nadat ze ‘opgewarmd’ zijn, dan verwijs je op een productpagina naar ‘aanmelden’, ‘in de winkelmand plaatsen’ of ‘maak een afspraak’. Natuurlijk verwijs je dan niet naar de ‘Over ons pagina’ of een willekeurig blog.

17. Gebruik de juiste kleur voor je buttons

Oranje buttons (knoppen), zetten het meest aan tot actie. Daarna volgt de kleur groen. Rood schijnt iets minder geschikt te zijn omdat het negatieve associaties oproept. Denk maar aan een stoplicht: rood zorgt ervoor dat we stoppen.

18. Houd balans in je kleurgebruik

Let goed op het kleurgebruik in je design. Je wil namelijk dat de aandacht vestigen op de juiste onderdelen. Laat call to action buttons het meeste opvallen: zij moeten aanzetten tot actie (aanmelden, afspraak maken etc.). Voorkom dat de bezoeker keuzestress krijgt en kies daarom naast een opvallende buttonkleur, een buttonkleur die iets minder opvallend is. Je zou bijvoorbeeld grijs, blauw of zwart kunnen gebruiken. Dan is het duidelijk dat deze buttons klikbaar zijn, maar ze vallen voor de klant iets minder op dan de oranje button. Ook is het belangrijk dat je lijn aanbrengt in de kleuren van je titels en subtitels. Dit zorgt voor rust en overzicht.

Vaak kies je eerst kleuren, lettertypes, beelden en elementen die bij je identiteit passen. Kleuren en lettertypen roepen associaties bij mensen op, dus het is goed om je hierin te verdiepen, mocht je nog geen huisstijl hebben. Wanneer je dit duidelijk hebt, kun je deze stijlelementen ook doorvoeren in je webdesign.

19. Gebruik het juiste buttonformaat

Zorg dat de buttons groot genoeg zijn op mobiel, zodat mensen niet hoeven in te zoomen. Google geeft strafpunten als mensen op je website moeten inzoomen omdat de tekst of de buttons te klein zijn. De strafpunten hebben een negatieve invloed op je vindbaarheid binnen Google.

20. Kies de juiste plaats voor je button

Plaats met name buttons aan de rechterkant of in het midden, zodat er makkelijker op geklikt kan worden. Mensen zijn vaak rechtshandig en hebben de muis in het midden/rechterkant van je website wanneer ze scrollen. Ook gebruik je vaak je rechterduim om ergens op te klikken. Voor mobiel is het midden de beste plek voor een button, met name omdat de pagina dan goed in balans is.

21. Pas op voor een pop up

Ik hoor klanten regelmatig zeggen: “Dan kan daar wel een pop-upscherm voor gemaakt worden”. Denk goed na voordat je een pop-up scherm introduceert. Want mensen vinden dit vaak heel hinderlijk, en klikken dan weg zonder te lezen. Een aanbieding of mededeling kun je dan beter in de header (eerste beeld dat je over de breedte van je website plaatst) of in het topmenu plaatsen.

22. Vermijd slideshows

Een slideshow als header (eerste beeld op je website) klinkt misschien heel leuk, maar leidt enorm af en zit snel in de irritatiezone van een bezoeker. Dus kies liever een mooi rustig beeld met eventueel een korte tekst die het beeld versterkt of een hele subtiele rustige video, zonder geluid.

23. Gebruik eigen beelden

Eigen beelden door een fotograaf gemaakt of door jezelf, voelen voor de bezoeker vertrouwder dan stockphoto’s. Stockphoto’s zijn beelden die je op bepaalde websites kunt kopen of gratis kunt downloaden. Een foto van jou (en je team) op je ‘Over ons pagina’ mag niet ontbreken!

24. Gebruik goed leesbare lettertypen

Schreefloze lettertypen, zoals deze tekst, zijn vaak goed leesbaar en helpen de klanten sneller door een tekst te gaan. Een schreeflettertype (met de voetjes) is vaak minder geschikt. Als korte titel kan het leuk zijn, maar voor lappen tekst is het niet aan te raden.

25. Pas je tekstformaat aan op mobiel

Het kan zijn dat de tekst op mobiel net iets te groot of te klein uitvalt, waardoor het er niet goed uitziet. Ik zie dit heel vaak bij websites, dit komt omdat er niet specifiek naar de tekstgrootte op mobiel is gekeken. Voor een bezoeker is het wel heel fijn dat het er goed uitziet. Wanneer teksten vreemd afbreken stoort dit en als teksten te klein zijn, gaan mensen inzoomen. ‘Moeten inzoomen’ vat Google op als een signaal dat het om een verouderde website gaat en is reden voor een negatieve beoordeling. Vaak kun je binnen WordPress-sites de instellingen voor mobiel aanpassen.

26. Pas je website aan voor mobiel, responsive is niet genoeg

De meeste websites passen zich automatisch aan verschillende schermformaten aan, maar vaak is dat niet genoeg. Stel je hebt op je website een tekst aan de linkerkant van de pagina gezet met daaronder een button en rechts daarvan een foto, dan zal op mobiel eerst de tekst te zien zijn met de button en dan staat er nog een verloren foto onder die button. Dat is niet logisch. Wat wel logisch is: de titel bovenaan, dan eventueel de foto of het intro, even afhankelijk van hoe veelzeggend het beeld is, vervolgens de tekst en dan de button. Je kunt dit dus ook speciaal voor mobiel aanpassen. Ik kopieer vaak even het hele blok met daarin de titel, tekst, beeld en button en pas het voor mobiel aan. Zo werk je het snelst!

27. Zorg voor rust op je pagina’s

Je wil natuurlijk niet dat je bezoeker wordt afgeleid, dus gebruik zo weinig mogelijk elementen alleen maar als opvulling. Genoeg witruimte, dat is simpelweg de ruimte tussen je beelden en teksten, op je pagina’s zorgt juist voor rust.

28. Gebruik je witruimte goed

Met witruimte kun je ook aangeven wat wel en niet bij elkaar hoort. Gebruik minder witruimte tussen beelden en teksten die bij elkaar horen, dan tussen beelden en teksten die niet bij elkaar horen. Voor je mobiel kun je dat apart aanpassen om je bezoeker een betere ervaring te bieden.

29. Orden je pagina

Onderscheid onderdelen op je pagina door een andere achtergrondkleur of afbeelding te kiezen of een lijn te gebruiken. Op die manier krijg je rust op je pagina en weet de bezoeker ook ‘wat bij wat’ bij hoort.

30. Geef titels een tag

Google leest linkjes op je website, en om te kunnen bepalen welke pagina relevant is om te tonen in de zoekresultaten, scant hij je website. De titels zeggen vaak veel over een pagina. Daarom is er de mogelijkheid om hier labels aan te hangen. Je kunt de belangrijkste titel op de pagina aangeven met een H1. Deze mag je één keer gebruiken. Een titel die iets minder belangrijk is krijgt een H2, deze mag meerdere keren gebruikt worden. Weer een titel die nog iets minder belangrijk is dan de H2, krijgt de titel H3 en zo verder. Het labelen van de titels is goed voor de vindbaarheid van je pagina’s.

31. Koppel socialmediakanalen aan je website

Zorg dat je socialmediakanalen gelinkt zijn aan je website, zodat mensen eraan herinnerd worden dat ze je ook via de socialmediakanalen kunnen volgen. Zo leren ze jou kennen en groeit hun vertrouwen in jou. Hoe vaker ze je zien en ervaren, des te sneller ontstaat er een band en de behoefte om met je in zee te gaan. Websitebezoekers kijken vaak naar je website én naar je socialmediakanalen. Door daar actief te zijn, wek je vertrouwen. Als je niet actief bent op social media (Instagram, Facebook e.d.), zullen mensen je website minder snel vertrouwen.

32. Koppel een mailprogramma aan je website

Het is enorm waardevol om een goede mailinglijst te hebben, omdat je op die manier een band kunt opbouwen met je volgers. Ze zullen dan ook eerder bereid zijn om met jou in zee te gaan. Bied dus altijd de mogelijkheid om op jouw lijst te komen. Zelf gebruik ik Active Campaign en daar ben ik heel tevreden over.

33. Zet reviews op je website

Reviews geven vertrouwen in jou als persoon en in je product. Het kan net even dat extra zetje geven om een product of dienst aan te kopen. Niet iedereen kan een review goed overbrengen (in tekst of spraak). Vraag je klanten daarom persoonlijk om een review te geven, zodat je kunt helpen om de boodschap zo over te laten komen zoals deze bedoeld is. Daarvoor kun je bijvoorbeeld een gericht vragenlijstje inzetten.

34. Schrijf een persoonlijke ‘over ons pagina’

Mensen kijken altijd even op je ‘Over ons pagina’, veel ondernemers onderschatten het belang van deze pagina. Vaak staan er saaie opsommingen van diploma’s of een geschiedenis van feitjes en daar heeft je klant vaak niet zoveel mee. Een persoonlijk verhaal spreekt mensen veel meer aan.

35. Wees relevant voor je bezoeker

Als tandarts hoef je niet te vertellen dat je een partner, twee kinderen en een kat hebt, want dat geeft je potentiële klant niet het vertrouwen dat hij van zijn klachten afgeholpen wordt. Wat de bezoeker belangrijk vindt, is een verhaal dat hem bijblijft, misschien bewondering oproept of waarin hij zich herkent.

36. Controleer je linkjes

Het is heel frustrerend voor je nieuwsgierige bezoeker om op een linkje te klikken dat niet werkt, of om te zien krijgen dat de pagina verwijderd is. Controleer dus je linkjes.

37. Maak een leuke 404-pagina

Een 404-pagina krijgen mensen te zien als ze op een pagina terechtkomen die niet meer bestaat of als ze een typfoutje hebben gemaakt. Wanneer je hier een leuke pagina van maakt, vinden mensen het minder storend.

38. Link vanaf een 404-pagina

Zet op de 404 foutpagina altijd een link naar diverse pagina’s, zodat mensen je website niet verlaten. Te veel snelle afhakers beoordeelt Google als negatief. Door de linkjes naar andere leuke pagina’s, blijven mensen langer op je website. Het zorgt er bovendien voor dat ze langer met je in contact blijven en een goed gevoel bij je krijgen.

39. Zet je logo bovenaan

Zet je logo altijd bovenaan je website met een link naar de homepage. Bij de meeste websites gaat dit automatisch. Mensen verwachten namelijk dat je automatisch naar de homepage gaat als ze op het logo klikken.

40. Gebruik duidelijke iconen

Iconen waarbij meteen duidelijk is wat de functie is, versterken het navigatiecomfort van je website. We zijn gewend dat iconen overeenkomen met de echte wereld, dus wees hierin niet ‘te creatief’, dat wordt vaak als verwarrend ervaren.

41. Zet een linkje in de titel

Wanneer je op een pagina titels hebt met bijvoorbeeld de verschillende diensten, breng dan in de titels ook de link aan die naar de juiste pagina leidt. Mensen verwachten dat er een link onder zit. Ook hier geldt: mensen vinden vervelend als het niet zo is.

42. Haal drempels weg

Zorg ervoor dat alle drempels weggenomen worden die een aankoop in de weg staan. Drempels kunnen zijn: te duur, gebrek aan vertrouwen in de persoon, de angst om ergens aan vast te zitten, een gebrek aan antwoorden of advies.

43. Zet bulletpoints in

Bulletpoints zijn opsommingstekens, die ervoor zorgen dat mensen snel informatie vergaren. Dit is met name handig als mensen scannend op zoek zijn naar een antwoord. Zorg wel voor een goede balans. Alleen bulletpoints brengen niet het juiste gevoel over dat de klant nodig heeft om een band met je te krijgen en overtuigd te raken van je aanbod.

44. Bepaal de juiste positie voor je bulletpoints

Zet de belangrijkste punten bovenaan en onderaan het lijstje met bulletpoints. Deze worden vaker gelezen dan de punten in de middenpositie.

45. Benoem de voordelen en feiten

Mensen willen weten wat jouw aanbod hen oplevert. Hoe leuk ze jou ook vinden, als je niet duidelijk maakt wat de klant aan resultaat kan verwachten, dan zal hij minder snel bij je kopen.

46. Vind een goede balans in je teksten

Wees volledig in je teksten, maar gebruik niet onnodig veel tekst. De ene persoon heeft meer informatie nodig om overtuigd te raken, dan de ander. De ene ondernemer schudt zo een hele tekst uit zijn mouw, terwijl de ander niets op papier krijgt. Bedenk wat de klant nodig heeft om de juiste keuze te maken en laat desnoods iemand anders (een look a like klant) je tekst lezen, zonder uitleg vooraf.

47. Voorkom duplicate content

Duplicate content betekent dat teksten in dezelfde vorm op verschillende pagina’s te zien zijn. Deze dubbele teksten moet je voorkomen, omdat het schadelijk is voor je vindbaarheid. Google weet in zo’n geval namelijk niet welke pagina beloond moet worden. Je concurreert in feite met jezelf!

48. Gebruik keurmerken

Keurmerken kunnen mensen net even dat beetje extra vertrouwen geven om met je in zee te gaan.

49. Zet ieder aanbod op een aparte pagina

Het voordeel hiervan is dat je vanuit een advertentie of een socialmediabericht specifiek naar een aanbod kunt linken. Daarnaast is het voor je vindbaarheid ook beter, omdat Google sneller verwijst naar een specifieke pagina die past bij de zoekopdracht van je potentiële klant dan naar een algemene pagina met diensten.

50. Schaarste maakt aantrekkelijk

Als een product of dienst beperkt beschikbaar is, een bijzondere oplage heeft of bijna onbereikbaar is, dan willen mensen het hebben. Je kunt ook een combideal, een tijdelijke prijs of een tijdelijke extra aan je product toevoegen, waardoor mensen sneller zullen kopen.

51. Wees vriendelijk

Mensen kopen liever iets van iemand die vriendelijk is dan van iemand die stug, arrogant of afstandelijk is. Nog niet iedere ondernemer heeft dit in de gaten, maar het is echt een heel belangrijk onderdeel van succes.

52. Laat de status zien

Als mensen op een bepaalde pagina zijn, dan moet het menu-onderwerp bold (dikgedrukt) zijn, een andere kleur krijgen of op een andere manier veranderen. Op die manier weet de bezoeker wat de status is, namelijk dat hij zich op de betreffende pagina bevindt. Dat geldt ook voor een afrekensysteem, ook dan wil je weten wat de status is. Ben je bij stap 1 of bij stap 3? Hoe lang duurt het nog?

53. Je bezoeker wil controle en vrijheid

Bedenk waar jouw klant de controle en de vrijheid in wil hebben. Denk aan producten die hij/zij kan verwijderen uit een winkelmandje of het aanpassen van het aantal. Misschien wil je klant wel de vrijheid hebben om te kunnen stoppen als het niet bevalt. Ken je klant en verlaag drempels om bij jou te kopen.

54. Onthouden voor je klant

Mensen mogen graag hulp krijgen bij het onthouden van de plek waar ze zijn gebleven tijdens de navigatie. Google doet dat in de zoekresultaten door de linkjes van de pagina’s die je al hebt bezocht paars te kleuren. Ook als je binnen een webshop op een product klikt en weer terugkeert naar de zoekresultaten, moet je op het punt terugkomen waar je was gebleven. Er is niets frustrerender dan weer helemaal bovenaan terugkeren om vervolgens weer eindeloos te moeten scrollen naar de plek waar je was gebleven.

55. Plaats relevante teksten en video’s

Je potentiële klant is blij dat jij regelmatig nieuwe en waardevolle blogs of video’s op je website zet. Je scoort zo ook hoger in Google omdat je hiermee bijdraagt aan het uitbreiden van het domein van de zoekmachine. Ook is het goed voor de vindbaarheid van deze specifieke pagina’s, omdat je een bepaald onderwerp uitlicht waar mensen naar zoeken.

56. Gebruik zoekwoorden

Mensen stellen bijna iedere vraag waarvan ze het antwoord niet weten aan Google. Op bepaalde zoekwoorden wordt maandelijks heel veel gezocht en als er nog maar weinig over geschreven is, dan ligt daar een kans voor jou. Als jij een artikel schrijft, waarin dit zoekwoord naar voren komt, dan bevordert dit de vindbaarheid van je pagina. Om erachter te komen welke zoekwoorden interessant zijn, kun je een zoekwoordanalyse uitvoeren. Dit kan bijvoorbeeld via Google keywordplanner.

57. Zet voldoende tekst in

Zorg dat je website voldoende tekst bevat, zodat Google een goed beeld van je website krijgt. Op die manier zal Google jouw pagina als relevant beoordelen en deze tonen aan mensen die op zoek zijn naar de informatie die jij hen biedt.

58. Gebruik een SEO-plugin

Een plugin is eigenlijk een softwarepakketje dat je toevoegt aan je website waardoor deze meer functionaliteiten krijgt. De SEO-plugin zorgt ervoor dat je pagina’s op Google aantrekkelijke titels krijgen en de omschrijving onder de titel aangepast kan worden. Ook word je geholpen om de focus te leggen op een specifiek zoekwoord. Met behulp van de plugin maak je voor iedere pagina van je website een soort mini-advertentie die in de Google zoekresultaten worden getoond. Een bekende SEO-plugin is die van Yoast.

59. Gebruik een aantrekkelijke titel

Mensen klikken sneller op een aantrekkelijke titel. Bedenk waar mensen tegenaan lopen en naar welk antwoord ze wellicht zoeken. Verwerk dit in je titel. Bijvoorbeeld: ‘De enige manier om van je vermoeidheidsklachten af te komen’.

60. Gebruik een duidelijke omschrijving

Na een zoekopdracht in Google krijg je per resultaat de titel en de omschrijving te zien. Dit geeft een beeld van de pagina die achter de link schuilt. De titel en de omschrijving kun je, bijvoorbeeld via de Yoast- plugin, weergeven in de SEO-Title (titel van je pagina) en in de Meta description (omschrijving van je pagina). Zorg voor een heldere en aantrekkelijke tekst. Het heeft geen zin om hier dingen te beloven die je niet waarmaakt op je pagina. De bezoeker is dan weer snel gevlogen en daar straft Google je dan weer voor.

61. Gebruik mooie URL’s

Zorg voor mooie URL’s (webadressen) zonder gekke codes. Bijvoorbeeld website.nl/tuinontwerp-voor-een-landelijke-tuin. Dit komt professioneler en betrouwbaarder over op de klant.

62. Formuleer je URL op de juiste manier

Zet het belangrijkste woord vooraan in je URL, dit bevordert de vindbaarheid.

63. Gebruik het juiste afbeeldingsformaat

Let op het formaat van je afbeelding wanneer je deze webklaar maakt. Helaas gaat het hier nog wel eens mis. Beelden worden soms uit verhouding getrokken omdat de weergave op de website toch net nog iets korter of juist groter moest zijn. Dat kan ertoe leiden dat het beeld korrelig wordt.

64. Zet het beeld op het juiste formaat

Veel websites laden traag, omdat de afbeeldingen op je website te zwaar zijn. Het is dus beter om de afbeeldingen vooraf op het juiste formaat te zetten en daarna pas op je website te plaatsen. Het juiste formaat of de juiste verhoudingen kun je bijvoorbeeld bepalen door een screenshot te trekken van de ruimte waar je de afbeelding neer wil zetten Je kunt er ook ruwweg uitgaan van de volgende uitgangspunten: bij een webpagina met 2 kolommen gebruik je een beeldbreedte van 460 px, bij 3 kolommen maak je de beeldbreedte 300 px en bij 4 kolommen 220 px. Zo heb je een richtlijn 😉

65. Maak je afbeeldingen kleiner

Je kunt afbeeldingen ook nog door een converter halen, waardoor ze nog iets kleiner in gewicht worden en je website dus minder vertraagd wordt. Ik gebruik daarvoor vaak tinypng.com

66. Geef je afbeeldingen een naam

Google leest namen van afbeeldingen. Het is daarom aan te raden om je afbeeldingen een naam te geven die bij de inhoud van het beeld past. Op die manier werk je aan je vindbaarheid.

67. Plaats beschrijvende links

Google leest linkjes op je pagina om te kunnen bepalen waar je website over gaat, om vervolgens de juiste resultaten te laten zien aan mensen die zoekopdrachten intikken. Een beschrijvende titel zoals ‘bekijk de 3 tips tegen vermoeidheid’ werkt daarom beter dan ‘blog’ of ‘klik hier’. Ook is een beschrijvende titel voor de bezoeker aantrekkelijker om op te klikken.

68. Gebruik de juiste call to action

Je hebt de klant nieuwsgierig gemaakt naar je aanbod of naar een blog en wilt hem aanzetten tot actie. Het woord ‘bekijk’ werkt dan beter dan ‘lees’. ‘Bekijken’ kost namelijk minder moeite en verlaagt de drempel om door te klikken.

69. Leg een kruimelpad aan

Aan het kruimelpad kun je zien via welke pagina’s je op de huidige pagina bent gekomen. Het kruimelpad staat vaak bovenaan een pagina. Als je website veel lagen bevat, dan is dit aan te raden. Je keert zo bijvoorbeeld gemakkelijk weer terug naar een categorie.

70. Plaats een button op iedere pagina

Mensen mogen graag ergens op klikken als ze websites bezoeken, omdat ze jou beter willen leren kennen of omdat ze zich verder willen oriënteren. Dit is natuurlijk alleen maar goed. Als ze langere tijd op jouw website zijn, groeit het vertrouwen in jou als persoon en ook hiervoor geeft Google je website punten. Het is een teken dat je website waardevol is. Zorg wel dat de buttons een logische doorklik hebben en gebruik er niet te veel. Dit voorkomt keuzestress.

71. Advertenties tonen? Pas op!

Wees voorzichtig het tonen van advertenties op je website. Deze kunnen bezoekers afleiden van je eigen aanbod. Ook verlaten mensen je website sneller, en dat is negatief voor je vindbaarheid. Advertenties zijn natuurlijk ook een manier om inkomsten te genereren. Het is aan jou om hierin je eigen afweging te maken.

72. Snel afhaken wordt gestraft

Wanneer veel mensen snel afhaken op je website, krijg je van Google een negatieve beoordeling. Er kunnen verschillende redenen zijn om snel af te haken. De link voldoet bijvoorbeeld niet aan de verwachting van de bezoeker, waardoor Google de link bij een volgende zoekopdracht minder snel laat zien of op de pagina op een lagere positie toont. Het kan ook zijn dat de tekst niet boeiend of helder geschreven is, waardoor de bezoeker op zoek gaat naar een andere aanbieder. Het kan natuurlijk ook zijn dat mensen op jouw pagina het antwoord al snel hebben gevonden. Daarom is het goed om op elke pagina een button of een link naar een andere pagina te plaatsen. Zo verleid je mensen om nog wat langer op je website te blijven.

73. Vraag niet te veel van je klant

Vraag bij het contactformulier zo weinig mogelijk informatie aan je klant, omdat iedere vraag of extra invulveld een drempel kan zijn om het formulier in te vullen en te verzenden.

74. Gebruik een dropdownmenu

Maak het de klant gemakkelijker door een dropdownmenu te tonen bij het contactformulier, zodat ze kunnen kiezen waar het contact (ongeveer) over gaat. Mensen vinden het vaak heel lastig om zelf een onderwerp te bedenken en dat kan een drempel zijn om het formulier in te vullen. Voor jou kan het wel handig zijn om aan de onderwerpregel te zien waar de contactaanvraag over gaat. Zo kun je filteren of een mailtje veel of weinig prioriteit heeft, zonder het eerst te moeten lezen.

75. Maak je e-mailadres klikbaar

Er zijn ook mensen die je liever mailen dan een contactformulier invullen. Door het e-mailadres klikbaar te maken, opent meteen het mailprogramma met een nieuw scherm. Geïnteresseerden hoeven zo het e-mailadres niet te kopiëren om het in hun mailprogramma te plakken.

76. Maak je telefoonnummer klikbaar

Mensen zoeken vaak je telefoonnummer op via je website. Hoe handig is het dat ze gewoon op het nummer klikken en meteen kunnen bellen? Zorg er dus voor dat je het telefoonnummer klikbaar maakt.

77. Focus je op het eindresultaat

Vertel op je pagina’s niet wat je doet, maar wat het eindresultaat voor de klant is. Het is bijvoorbeeld interessanter voor de klant om te weten dat hij in z’n toekomstige keuken heel gemakkelijk en snel een gerecht klaar kan maken dan om precies te weten hoe de keuken door iemand anders in elkaar wordt gezet. Tenzij jouw doelgroep natuurlijk bestaat uit doe-het-zelvers 😊.

78. Deel je werkwijze

Vertel kort en bondig hoe je te werk gaat. Hiermee voorkom je vragen en bezwaren. Mensen kunnen er bijvoorbeeld tegenop zien om bij de eerste kennismaking al veel over zichzelf te vertellen. Als jij op je website aangeeft dat je begint met een laagdrempelige intake of een digitaal vragenformulier, dan kun je dat bezwaar wellicht wegnemen. Ook voorkom je zo dat je veel telefoontjes krijgt van mensen die interesse hebben, maar nog veel informatie nodig hebben voordat ze een keuze te kunnen maken.

79. Wees een mens

Mensen doen liever zaken met een persoon dan met een bedrijf. Dit laatste roept namelijk veel angsten en bezwaren op. Je weet niet wat je voor je geld krijgt, je weet niet of het bedrijf te vertrouwen is, je weet niet of het bedrijf bij je past en je de juiste hulp biedt.

80. Houd rekening met het reptielenbrein

Vaak ben je zelf heel enthousiast over je product of dienst en wil je het graag verkopen, maar bedenk dan dat potentiële klanten in de meeste gevallen denken: Wat heb ik eraan? Het reptielenbrein is het oudste stukje brein dat we hebben en zal in noodsituaties opdracht geven om de confrontatie aan te gaan of te vluchten. Mensen denken onbewust eigenlijk alleen maar aan zichzelf en vragen zich voortdurend af wat iets hen oplevert. Het klinkt misschien hard, maar houd er rekening mee dat het zo werkt. Je kunt hier op inspelen door de teksten te richten op het eindresultaat voor de klant en niet op wat jij allemaal doet en kan.

81. Prijs wel of niet plaatsen?

Krijg je veel vragen over de prijs van een product? Zorg dan dat je de prijs bij het product plaatst. Het moet dan wel duidelijk zijn wat het de klant oplevert. Op die manier filter je al klanten. Als je een heel kostbaar en exclusief product verkoopt, dan hoef je de prijs nog niet te noemen, maar maak je wel duidelijk wat de resultaten zijn. De klant kan op basis van de resultaten wel inschatten dat het niet voor een appel en een ei verkocht wordt, dus dan is het niet erg om hierover contact op te nemen.

82. Bekijk je resultaten

Wanneer je een analyticsprogramma zoals Google Analytics hebt gekoppeld aan je website, kijk dan eens welke pagina’s veel bezocht worden. Misschien kun je een button plaatsen op die pagina naar een (gratis) aanbod of kun je de pagina opnieuw onder de aandacht brengen.

83. Bekijk de verblijfsduur per pagina

Kijk ook naar de tijd die een bezoeker op je pagina verblijft. Het is fijn wanneer mensen lang blijven. Als dat niet zo is, dan zit er wellicht een kink in de kabel. Analyseer dus welke pagina’s wel of juist niet aanslaan.

84. Waar wil de potentiële klant naar toe?

Weet in welke situatie de doelgroep zich op dit moment bevindt en waar hij naar toe wil. Wat heeft hij op je website en van jou nodig om te komen waarnaar hij verlangt?

85. Stippel de klantreis uit

Het is niet vanzelfsprekend dat mensen ‘zomaar’ naar je website komen. Bedenk hoe je bezoekers naar je website toetrekt.

 

Jouw website als ideale klantmagneet

klantmatch training

Ik ben Manita en ik help ondernemers met een high level website. Dat betekent dat je website klanten aantrekt die gemotiveerd zijn om met jouw adviezen en handvatten aan de slag te gaan. In mijn gratis E-book ontdek je hoe jij je website ombouwt tot naar een next level klantmagneet.