Leer beter schrijven

Leer beter schrijven

Je schrijft beter, als je meteen schrijft wat je denkt. Dan loopt een verhaal vaak net iets vlotter, dan dat je heel erg gaat nadenken over hoe je iets gaat formuleren. Je kunt daarna de puntjes nog wel op de i zetten.

Mooi leren schrijven

Wat is mooi kun je je afvragen. Ik denk dat het als ondernemer belangrijk is dat je dicht bij jezelf blijft en dat een tekst makkelijker te lezen is voor je doelgroep. De toon moet bij je passen.

Veel mensen kunnen een verhaal of boodschap beter overbrengen als ze praten. Ik geef mijn klanten dan ook vaak de tip om hun verhaal op te nemen. Je kunt dan analyseren hoe je praat en op die manier ook schrijven. Wat ook werkt is je verhaal typen op je telefoon. Je gebruikt namelijk ook altijd Whatsapp en dan schrijf je vaak ook op een gemoedelijke manier. De toon die bij je past.

De zakensnor

Heel veel mensen zetten hun zakensnor op als ze gaan schrijven en dan wordt de tekst ineens heel afstandelijk. Dat komt alleen goed over als je ook een afstandelijk type bent. Dan heeft de klant meteen een goed beeld van je. Maar dat ben jij niet. Dus probeer zo dicht mogelijk bij jezelf te blijven in je taalgebruik. Dan leren mensen je meteen goed kennen.

Regels en creatief schrijven

Houden regels je tegen in het creatieve schrijven? Laat ze dan maar even los. Natuurlijk komt het niet professioneel over als een tekst vol spelfouten staat. Maar als je het mij vraagt is emotie en beleving belangrijker, dan zinnen niet mogen beginnen met ‘En, maar of want’. Want dat doe ik lekker wel! Omdat een verhaal dan gewoon lekkerder loopt.

Schrijf op wat je wilt zeggen

Dat lijkt logisch, maar is best lastig in het begin. Je hebt in je hoofd wat je wilt zeggen. Je wilt bepaalde woorden in de zin zetten en hebt zelf al bepaalde kennis. Maar dat pakt niet altijd uit, zoals je wilt.

Even een voorbeeld:
Met mijn gedreven mentaliteit, begeleiding door het hele verkoopproces én een optimale beleving in de presentatie met een doeltreffende marketingcampagne.

De zin neemt eigenlijk een hele lange aanloop, waardoor het te lang wordt en de schrijver de draad ook even kwijt is. De zin wordt beëindigd. Terwijl het verhaal nog niet compleet is. Het komt niet helemaal over wat de schrijver wil zeggen. In dat geval kun je de zinnen beter iets korter maken, zodat het duidelijk is wat je bedoelt.

Maar je moet ergens beginnen. Helemaal niet erg. Ik zat zelf vroeger bij een taalklasje, dus het komt goed. We zijn tenslotte geen tekstschrijvers, maar ondernemers. En twijfel je? Laat dan iemand je teksten even checken of gebruik een taaltool.

Nog een voorbeeld:

Fietsen en brommers hebben toch niets met elkaar te maken zou je denken? Uiteindelijk verschillen ze maar nauwelijks. Bedenk dat ze vaak dezelfde basis hebben. Na deze switch kreeg ik de kans van mijn hobby mijn werk te maken.

Vaak heb je als schrijver zelf wel iets in je hoofd, maar vergeet je dingen op te schrijven, omdat het voor jou wel logisch is. Schrijf dus wel het volledige verhaal op en laat het iemand even lezen. Iets meer uitleg is vaak wel prettig om een verhaal goed over te brengen. En de laatste zin komt nu wat uit de lucht vallen. Wij weten niets van een switch, omdat er nog niet eerder over verteld is.

Wat wil je zeggen?

Het helpt mij altijd goed om eerst te typen: ik wil zeggen dat.. Dan komt de meest belangrijke boodschap eruit en kun je daarna je verhaal duidelijk maken. En meer uitleg geven.

Wat wil je bereiken met je tekst?

Deze zin is ook handig om even op te schrijven. Op die manier heb je houvast en vlieg je niet (in ieder geval minder) van hot naar her.

Voor wie schrijf je?

Ik heb vaak een persoon in gedachten bij het schrijven. Op die manier vertel je ook het juiste. Voor wie schrijf jij? Wie is jouw ideale klant? Weten deze mensen al iets van het onderwerp of richt je je op beginners? Welke invalshoek kies je? Dat is de manier waarop je het onderwerp belicht. Misschien kun je jouw verhaal vergelijken met een interesse van je ideale klant? Ken je doelgroep dus. En teken hem/haar desnoods uit. Dat maakt schrijven ook een stuk gemakkelijker.

Het is de toon die de muziek maakt

Hoe je iets zegt, is heel belangrijk. Welke toon dat moet zijn, hangt af van jou als persoon. Hoe ga je normaal gesproken met je klanten om? Ben je heel spontaan? Direct? Serieus? Ambitieus? Humoristisch? Gebruik het in je teksten. Het is goed om in teksten zoveel mogelijk jezelf te zijn. Mensen kunnen dan bepalen of je bij hen past of niet. Dat voorkomt in een later stadium een hoop gedoe.

U of jij?

Hoe praat je in een gesprek met een klant? Noem je hem steeds meneer, mevrouw en u of bij naam, je en jij? Dan doe je dat ook zo in je teksten.

Stoorzenders

Als je gaat schrijven, schakel dan alle meldingen uit. En zorg voor zo weinig mogelijk afleiding. Ik vind het bijvoorbeeld heel lekker om ‘s ochtends vroeg om 5.00 uur m’n laptop te pakken en te gaan schrijven. Dan ligt iedereen nog op bed. Alleen Cody onze labrador komt even gezellig naast me op de grond liggen.

Energie voor schrijven

Op welk tijdstip van de dag heb je de meeste energie? Ga dan schrijven. Vaak kies je maar een willekeurig moment om te schrijven, maar krijg je niets op papier. Dat heeft niet altijd met je schrijf skills te maken. Je energie speelt ook een belangrijke rol. Analyseer dus eens op welke tijdstippen je de meeste energie hebt en plan op die momenten het schrijven in. 5.00 uur in de ochtend schijnt voor heel veel mensen een goed moment te zijn. Jij dacht natuurlijk net dat ik gek was met m’n 5.00 uur. Maar veel succesvolle mensen, zoals Obama staan ook om 5.00 uur op. Lekker rustig en de dag is een stuk langer. Je moet natuurlijk wel iets eerder op bed, dus iets minder lang op de bank hangen. Maar vaak is dat wel de moeite waard.

Hopelijk helpen de tips je op weg en ga je vanaf nu beter schrijven. Zoals ik al zei ben ik geen tekstschrijver, maar ondernemer. Ik weet wat werkt om klanten aan te trekken met de juiste manier van schrijven. En ben niet zo van de regeltjes. Wil je het qua zinsopbouw perfect doen? Dan zou ik je teksten laten checken door een tekstschrijver. Belangrijk is dan wel, dat jouw persoonlijkheid in de teksten blijft bestaan.

Aan de slag!

Wil je aan de slag met teksten voor je website? Dan is het interessant voor je hoe je bepaalde pagina’s schrijft. Dat ontdek je in mijn online training ‘Jouw website als 24/7 marketingmedewerker’.

Succes!

Jouw website als ideale klantmagneet

klantmatch training

Ik ben Manita en ik help ondernemers met een high level website. Dat betekent dat je website klanten aantrekt die gemotiveerd zijn om met jouw adviezen en handvatten aan de slag te gaan. In mijn gratis E-book ontdek je hoe jij je website ombouwt tot naar een next level klantmagneet.