Hoe ik de specialist ontdek in mijn klant

Hoe ik de specialist ontdek in mijn klant

Ik wil eerst even zeggen dat het nodig is om een specialist te zijn als je echt wilt uitblinken. Daarom ga ik in de eerste gesprekken meteen al op zoek naar de specialist in mijn klant. Ik merk dat klanten zelf soms nog niet helemaal bewust zijn van bepaalde kwaliteiten. Ze vinden zichzelf normaal. Maar ik kom er vaak al snel achter waar ze in uitblinken. Ik check ook vaak even een aantal zoekwoorden om de kansen in te schatten. Wel zo handig!

Kwaliteiten

De kwaliteiten van mijn klant achterhaal ik met name door in gesprek te gaan. Ik vraag niet letterlijk waar de klant goed in is of wat zijn kwaliteiten zijn. Vaak blijft het dan oppervlakkig. Met name uit praktijkvoorbeelden haal ik de sterke punten van de klant. Ook let ik op twinkelingen in de ogen. Waar je blij van wordt, wil je graag energie in steken.

Wat ik heel belangrijk vind, is dat de klant een grote transformatie kan geven. Ik stuur mijn klant vooraf een invulsheet en daar kan ik al veel uit opmaken. De manier van antwoord geven en welke antwoorden ze geven. Ook observeer ik graag mensen, lees ik veel boeken over gedrag en het brein. Dit helpt mij om de kwaliteiten te achterhalen. Heel interessant! Hier gaan mijn ogen dus van twinkelen.

Kernkwadrant

Een mooie methode is een kwaliteit in een kwadrant te zetten. Whaat? Ik leg het je uit. Een kernkwadrant geeft inzicht in de kwaliteiten, de valkuilen, de allergie en de uitdagingen van mensen. We gaan natuurlijk voor de perfecte match tussen ondernemer en klant. Een goede samenwerking is cruciaal, voor een top resultaat. En dat wil je. Want waardevolle hulp wordt doorverteld.

Dus je wilt de ideale klant aantrekken. Het eerste wat we dus doen is je eigen kwaliteiten achterhalen en in kaart brengen wie jouw ideale klant is. Soms lijkt een bepaalde groep mensen jouw ideale doelgroep, maar is het in de praktijk vreselijk. En daar kom je dus achter met een kernkwadrant.

Het werkt zo. Stel jij bent altijd heel consequent. Je hebt een koers uitgestippeld en daar ga je helemaal voor. Je hebt een weekplanning bedacht en daar houd je je volledig aan. Dat levert je veel op, dus daar voel jij je kiplekker bij. Voor je klanten heel fijn. Misschien hebben ze iets minder van deze kwaliteit en leren ze van jou.

Maar nu komt het. Als je te consequent bent, loop je het gevaar dat je star wordt. Als de situatie veranderd, dan wil jij je toch aan de bedachte regels houden. Dat werkt niet altijd fijn samen. Dus als je consequent bent, is het goed om je bewust te zijn dat je daar niet in door slaat. Het kan je succes in de weg staan. Samenwerken is namelijk heel krachtig voor de groei van je onderneming.

De uitdaging is dan om meer flexibel te worden. Dat is eigenlijk de positief tegenovergestelde kwaliteit van consequent zijn. Waar je bij het uitkiezen van je ideale doelgroep rekening mee moet houden, is dat mensen niet met alle winden meewaaien. Dat is namelijk jouw allergie. Als je in een gesprek met een potentiële klant merkt dat hij de ene keer dit zegt en de andere keer dat. Dan kun je er vergif op innemen dat jij je er op de lange termijn mateloos aan gaat storen. Tenzij je je hiervan bewust bent en hiermee leert omgaan. Natuurlijk is het afhankelijk van de duur van je dienst of het een probleem gaat worden. Even slikken of vriendelijk de deur wijzen. It’s up to you!

Uitblinken

De kans is groter dat je gaat uitblinken als je een specialisme hebt, dan wanneer je een manusje-van-alles bent. Als specialist breng je een duidelijke boodschap naar buiten. Op een verjaardag kun je gewoon in één zin zeggen wat je doet. Lekker makkelijk!

De specialist ontdek ik dus door de kwaliteiten, welke doelgroep mijn klant het beste kan helpen, de resultaten die mijn klant kan realiseren en door de praktijkvoorbeelden te analyseren. Je kunt nog zoveel weten en veel gestudeerd hebben, maar je moet de kennis wel toe kunnen passen. Ook vind ik het persoonlijk belangrijk dat je gedreven bent om je kennis en de toepassing van je kennis, te blijven ontwikkelen. Dat ben je pas echt een uitblink-koning(in).

Team

Maar hoe doe je dat met een team? Nou weetje, met een team kun je ook uitblinken in hele waardevolle hulp voor je klant. Samenwerken is juist heel krachtig. Ik doe dat zelf ook. Een website heeft ook technisch onderhoud nodig en moet veilig en snel zijn. Daar heb ik een specialist voor. Een website moet lekker smoelen. Is er nog geen logo en huisstijl? Dan schakel ik mijn partner in crime: Sylvana (Ultra Graphix) in. En zo werk ik nog samen met een online marketeer, een tekstschrijfster en een fotograaf.

Pijn

Specialisme zit niet altijd bij de ander z’n problemen en de hulp die mijn klant biedt. Het zit soms ook in mijn klant zelf. Juist als je zelf iets hebt meegemaakt, kun je je er helemaal in verdiepen om uit de ellende te komen. Je wordt dan eigenlijk ervaringsdeskundige. Met extra scholing en praktijkervaring, ben je niet meer te stoppen. Yeah!

Wil jij jezelf als expert neerzetten? En interessante klanten helpen? Mail of app me gerust, dan spreken we elkaar snel!

Jouw website als ideale klantmagneet

klantmatch training

Ik ben Manita en ik help ondernemers met een high level website. Dat betekent dat je website klanten aantrekt die gemotiveerd zijn om met jouw adviezen en handvatten aan de slag te gaan. In mijn gratis E-book ontdek je hoe jij je website ombouwt tot naar een next level klantmagneet.