Zelfkennis: een belangrijke eigenschap voor elke ondernemer

zelfkennis

Zelfkennis: een belangrijke eigenschap voor elke ondernemer

 

Zelfkennis is een belangrijke eigenschap voor elke ondernemer. Het helpt je om je sterke en zwakke punten te begrijpen, om te reflecteren op je gedrag en beslissingen, en om bewuste keuzes te maken voor je bedrijf en jezelf. Maar hoe leer je jezelf echt kennen als ondernemer? Hier zijn enkele tips:

Stel jezelf vragen:

Neem de tijd om na te denken over wie je bent en wat je als ondernemer belangrijk vindt. Vraag jezelf bijvoorbeeld af: Waarom ben ik ondernemer geworden? Wat zijn mijn doelen voor mijn bedrijf? Wat zijn mijn persoonlijke waarden en hoe passen die bij mijn bedrijf? Welke impact wil ik maken? Waar wil ik mee helpen? Wat wil ik veranderen op de wereld?

Door antwoord op deze vragen te geven en jezelf een aantal keren de vraag te stellen: ‘Maar waarom dan?”, kom je meer tot de kern en leer je jezelf beter kennen.

Leer van je ervaringen:

Van elke ervaring, of het nu een succes of een mislukking is, kan je leren over jezelf als ondernemer. Reflecteer regelmatig op wat je hebt meegemaakt en wat je hebt geleerd. Wat werkte wel en wat niet? Wat zou je de volgende keer anders doen?

Zelf gebruik ik een maandmonitor om te reflecteren op de maand. Wekelijks schrijf ik op wat mij bezighoudt en waar ik dankbaar voor ben (weekplanner). Door te analyseren en na te denken over wat er goed gaat en beter kan en wat je bezighoudt, komen de oplossingen vanzelf. Je voorkomt ook dat je te lang in een negatieve situatie blijft hangen.

Zoek feedback:

Vraag aan mensen om je heen, zoals medewerkers, zakenpartners of coaches hoe zij jou zien: wat zijn jouw sterke en zwakke punten als ondernemer?  Vraag ook feedback van klanten om te leren hoe je je bedrijf kunt verbeteren.

Wanneer je je zwakke punten kent en deze jou belemmeren om je doelen te behalen, kun je hier gericht aan werken. Pas als je bewust bent van je valkuilen of zwakke punten, kun je ze verbeteren. Op die manier helpt zelfkennis je om als ondernemer meer succes te behalen!

Werk aan persoonlijke groei:

Blijf jezelf ontwikkelen door te leren van anderen. Leer nieuwe vaardigheden en ga nieuwe uitdagingen aan.. Zoek naar manieren om te groeien, als ondernemer en als persoon.

Wanneer jij je als persoon zekerder voelt, in jezelf gelooft, positief bent, een leider kan zijn, een goede geldmindset hebt, minder oordeelt, zelfkennis en mensenkennis ontwikkelt, kun je een veel sterkere website neerzetten. Hoe dat kan?

  • Je voelt je zekerder van je aanbod en gelooft in jezelf. Als jij enthousiast bent over je aanbod, is jouw potentiële klant dat ook sneller.
  • Een goede geldmindset gaat jouw helpen om te groeien. Geld is een middel om een doel te bereiken. Het is niet een doel op zichzelf en het is ook niet negatief. Sta je negatief tegenover geld, dan zul je het ook nooit krijgen. Geef je zelf nooit geld uit? Waarom zou jij het dan wel krijgen? Een goede geldmindset helpt je om het geld te verdienen dat je verdient.
  • Minder oordelen gaat je zoveel meer energie geven. Laat iedereen lekker leven. Focus je op jouw mooie leven en op het helpen van anderen. Maak je niet druk over wat anderen van jou vinden. Zo durf jij een sterkere site neer te zetten.
  • Wanneer je meer mensenkennis ontwikkelt, gaat er een wereld voor je open. Gesprekken lopen beter, je weet wat je ideale klanten nodig hebben, je weet hoe te handelen in verschillende situaties met klanten. Je teksten zijn sterker, je aanbod is sterker en je website daardoor ook!

Een sterke website werkt voor je, omdat het een onlineversie van jezelf is. De potentiële klant die zich  negen  van de  tien keer online oriënteert, maakt kennis met jouw onlineversie. Jouw website dus. Voelt dit goed? Dan pas nemen ze contact met je op om met je in zee te gaan. Dat voorkomt meerdere- of lange oriëntatiegesprekken met als gevaar dat de opdracht of het traject niet eens doorgaat. Zonde van je tijd dus.

Wees eerlijk tegen jezelf:

Het is belangrijk om eerlijk tegen jezelf te zijn. Accepteer je zwaktes en verbeter ze, in plaats van ze te negeren of te verdoezelen. Zoek ook naar manieren om je sterke punten te versterken. Door zelfkennis te vergroten als ondernemer, maak je op je website een veel sterkere en meer realistische indruk. Je maakt meer bewuste keuzes voor je bedrijf, maar ook in je planning. Je weet wat belangrijk is en geeft dat voorrang. Je zult ook beter in staat zijn om je doelen te bereiken en je bedrijf te laten groeien.

Zo maak ik jaarlijks een plan om mijn zwaktes te verbeteren en mijn sterke punten te versterken. Per kwartaal en per maand stel ik doelen en zet de doelen om naar taken en gewoontes. Ik heb een habit tracker (Ultragraphix.nl), die ik gebruik om mijn nieuwe gewoontes eigen te maken en ook echt vol te houden. Elke dag wanneer ik de gewoonte heb uitgevoerd, zet ik een vinkje. Er staan 30 of 31 hokjes achter de gewoonte. Deze wil ik natuurlijk allemaal afvinken de komende maand. Door van een doel een gewoonte te maken, maak je een enorme groei door. En dat is wat je wil.

Kortom: potentiële klanten oriënteren zich voordat ze met een ondernemer in zee gaan. Ze maken hun keuze op basis van de indruk die ze via een website krijgen. Wanneer dit beeld zo dicht mogelijk bij de realiteit komt, scoor je punten en is de kans groot dat jouw potentiële klant ook echt met je in zee gaat. Het is dus noodzakelijk om jezelf goed te kennen, zodat je jezelf goed kunt presenteren en je persoonlijkheid in je teksten en benadering kunt uiten. Ontwikkel ook je mensenkennis zodat je weet wat jouw ideale klant nodig heeft om met jou te willen werken. 

Jouw website als ideale klantmagneet

klantmatch training

Ik ben Manita en ik help ondernemers met een high level website. Dat betekent dat je website klanten aantrekt die gemotiveerd zijn om met jouw adviezen en handvatten aan de slag te gaan. In mijn gratis E-book ontdek je hoe jij je website ombouwt tot naar een next level klantmagneet.