Je bent met een collega-ondernemer in gesprek en de marketingtermen vliegen je om de oren. Je hebt het idee dat je weet waar het over gaat en denkt: ik moet dus met SEA bezig, dan kom ik hoger in Google. Je zoekt een partij die dit voor je kan regelen, want zelf heb je daar én geen tijd voor én geen kaas van gegeten. Voor je het weet zit je vast aan dure abonnementen en heb je geen idee wat er allemaal gebeurt. En.. is het nou SEA of SEO waar je steeds voor betaalt?
Er circuleren nogal wat misverstanden over SEO en SEA die je op een dwaalspoor kunnen zetten. Hieronder volgen er een paar!
SEO en SEA: dat komt toch op hetzelfde neer?
Nou, nee. Met SEO bedoelen we het inzetten van middelen om hoger te scoren binnen de onbetaalde zoekresultaten van zoekmachines, zoals Google. Denk aan seo-geoptimaliseerde webteksten, landingspagina’s en blogartikelen op basis van een zoekwoordanalyse, (daarbij hoort het gebruik van bijvoorbeeld de juiste titels en linkjes). Met SEA doelen we op het inzetten van middelen om hoger te scoren binnen de betaalde zoekresultaten van zoekmachines. Denk aan Adwords, Google shopping en retargeting.
Voor SEA moet je betalen, dan zal het ook wel effectief zijn
Dat is niet automatisch het geval. SEA is namelijk niet in elke situatie zinvol of rendabel. Als mensen niet op jouw dienst/producten zoeken, dan kun je SEA wel inzetten, maar dan klikt niemand op je advertenties. Dan is het beter om mensen eerst bewust te maken van het belang van jouw diensten of producten. Social media en blogs, met je website als basis, zijn in deze situatie een betere optie. Een ander punt is dat mensen in de praktijk vaak op de eerste link volgend op de advertenties klikken, en dat is een resultaat in de onbetaalde zoekresultaten: SEO. SEA is dus geen wonderolie!
Als mijn zoekwoord goed scoort, kom ik vanzelf hoger in Google
Gelinkt aan een specifiek zoekwoord of zoekwoordcombinatie verwerf je een positie binnen de zoekresultaten. Die resultaten zijn dus afhankelijk van wat mensen intypen in de zoekbalk. Maar als je mensen een leuke dag wil bezorgen met jouw dienst, hoef je natuurlijk niet gevonden te worden op het zoekwoord ‘bestelbus kopen’. Je moet je dus in de eerste plaats afvragen welke zoekwoordcombinaties aansluiten bij jouw product of dienst en de zoekintenties van je doelgroep.
Door middel van een zoekwoordanalyse kun je vervolgens onderzoeken welke woorden interessant en effectief voor je zijn. We kijken daarbij naar het zoekvolume (wordt er wel op gezocht?) en concurrentie die op zo’n zoekwoord zit (zo kun je ’slimme’ zoekwoorden opsporen of onderzoeken of je content kunt creëren die opgewassen is tegen de content van je concurrent).
Ik kies een zoekwoord waar veel op gezocht wordt, dan vinden ze mij wel
Een zoekwoord waar veel op gezocht wordt, zit vaak veel concurrentie op en is dan erg lastig te verslaan. Daar moet je veel geld in investeren. Als zzp’er of mkb’er kun je vaak niet tegen de grote jongens op.
Als ik adverteer op Google dan krijg ik vanzelf meer klanten
Dat is heel erg afhankelijk van de informatie die je klant vindt, na het klikken op jouw advertentie. Afhankelijk van de waarde van jouw product voor de klant, heeft een klant ook een aantal contactmomenten nodig om overtuigd te raken. Alleen een advertentie is vaak niet genoeg. Mensen ervaren van nature een aantal obstakels. Je moet proberen om deze weg te nemen. Het is dus heel belangrijk dat je de basis (je website) op orde hebt, voordat je gaat adverteren.
Ik zet in op SEA en SEO, en zet mijn website even op een laag pitje
Zowel voor SEA als voor SEO geldt: zonder een goede basis zullen je resultaten tegenvallen. En nogmaals: die basis is je website! Wanneer je je website goed inricht voor SEA, zul je ook op SEO beter gaan scoren, en omgekeerd. Met andere woorden: de achterliggende pagina’s moeten relevant zijn, en naadloos aansluiten op de zoekwoordcombinaties die mensen intikken.
Het is o.a. belangrijk om je landingspagina’s te optimaliseren, teksten te gebruiken die impact hebben op je bezoeker en hen helpen een probleem op te lossen. Zo creëer je vertrouwen. Bied daarnaast een gebruiksvriendelijke omgeving, zorg voor pakkende titels en pagina-omschrijvingen en stel het juiste zoekwoord in op de achterkant van je site. Als een bezoeker op je pagina komt, moet jij hem kunnen bieden wat je belooft. Zowel een advertentie (SEA) als een onbetaald zoekresultaat (SEO) moet deel uitmaken van de rode loper naar je website, maar is niet een op zichzelfstaand instrument om je bezoeker te overtuigen. Er zijn vaak meerdere contactmomenten nodig voordat iemand overtuigd is om iets bij jou te kopen.
Ik kies een titel en omschrijving in mijn advertentie die niet helemaal klopt, maar dan komen ze in ieder geval op m’n website
Dit klinkt slim, maar Google is slimmer. Als mensen gelijk weer wegklikken, omdat ze blijkbaar iets anders hadden verwacht na het klikken op jouw aantrekkelijke titel, dan straft Google je daarvoor. Als diegene op een advertentie van je concurrent klikt die wel aan de verwachtingen voldoet, krijgt die website punten en kom jij de volgende keer op dat zoekwoord niet meer boven het andere bedrijf. Bovendien: wat heb jij eraan wanneer mensen wel landen op je website, maar binnen een paar seconden weer vertrokken zijn?
Ik plaats zoveel mogelijk zoekwoorden op een pagina
Ook hier kun je Google niet mee verleiden. De vuistregel is dat een webpagina draait om een hoofdzoekwoord en 2 of hooguit 3 subzoekwoorden. Met andere woorden: een pagina moet over een duidelijk afgebakend onderwerp gaan. Doe je dat niet, dan weten Google en je bezoekers niet meer waar je pagina nou eigenlijk over gaat. Het is vervolgens niet de bedoeling om je tekst ‘vol te gooien’ met dat ene zoekwoord.
Google kan zien of je teksten goedlopende teksten zijn en niet te veel op zoekwoorden geschreven. Je kunt denken dat dit je vindbaarheid bevordert, maar het tegengestelde is waar. Je teksten moeten menselijk blijven en een toegevoegde waarde hebben voor de bezoekers van je pagina.
Ik haal gewoon teksten en plaatjes van internet, beter goed gejat dan slecht bedacht
Je denkt hiermee slim te zijn, maar ook hiermee win je de oorlog niet. Google straft je voor het creëren van dubbele content. Ook is het niet toegestaan beelden zomaar van anderen over te nemen.
Ik ga het gratis aanbod van Google inzetten voor Google Ads
Dit aanbod is helaas niet gratis, je moet aan een aantal voorwaarden voldoen, waaronder een investering van minimaal €25 aan kliks. Zo’n ‘gratis’ aanbod kan je verleiden om ‘spontaan’ in te stappen. Doe dat niet! Bedenk ook dat Google Ads vol opties, toeters en bellen zit. Je zult veel ‘beginnersfouten’ maken wanneer je ‘spontaan’ instapt. En ook daar betaal je voor! Volg daarom eerst een training voordat je met Google Ads aan de slag gaat.
En natuurlijk wil je niet betalen voor een klik die niet waardevol voor jou is. Zoals eerder gezegd: zorg er dus voor dat je achterliggende pagina’s op orde zijn, zodat je bezoeker niet afhaakt zodra hij op je pagina landt.
Ik doe niks aan social media, daar zitten mijn klanten toch niet
Meer dan 85% van de Nederlanders zit op social media en het is een onderdeel van ons leven geworden. Naast het feit dat je je doelgroep bereikt en je vertrouwen wint omdat je een social media kanaal bezit en daar actief op bent, is het ook goed voor je SEO. Je plaatst namelijk relevante content op een kanaal met wellicht een link naar jouw website. Als je een link deelt op een goed scorende site naar jouw website, dan krijg jij daar ook weer punten voor. Bloggen is dus een goede manier om je score in de onbetaalde zoekresultaten te verbeteren. Je plaatst een link van de blog op je social kanaal naar je website. Daarnaast lever je unieke content voor Google. Daar wordt Google blij van en hierdoor stijgt jouw website op de ranking.
Maar wat is nou de beste keuze voor mij: SEO of SEA?
In het algemeen kun je zeggen dat je met SEO kiest voor de lange termijn. Het is een goede optie wanneer je insteekt op het creëren van bewustzijn voor je product of wanneer jouw budget liever niet inzet binnen een veilingsysteem. Voor SEO heb je een lange adem nodig: het gaat pas goed werken na verloop van tijd. Dat geduld en die volharding moet je op kunnen brengen. Wanneer jouw product of dienst zich ervoor leent, kun je met SEA in kortere tijd pieken. Dat kan interessant zijn wanneer je bijvoorbeeld een festival of event organiseert (korte termijn), wanneer voor jouw product de omstandigheden op de veiling gunstig zijn en je tegen relatief lage kosten een mooi resultaat kunt behalen of wanneer er ‘van nature’ veel op jouw product gezocht wordt omdat er een continue vraag naar is.
Ben jij benieuwd hoe je die rode loper uitrolt voor je klanten naar je website zodat waardevolle klanten contact met jou gaan zoeken? Ontdek meer