Waar moet je op letten bij het maken van een website?

Waar moet je op letten bij het maken van een website?

Je bent net een eigen bedrijf begonnen en het eerste waar je aan denkt is een logo en een website. Je gaat je verdiepen op internet en komt er al snel achter dat je met WordPress makkelijk zelf een website kunt maken. Je koopt een domeinnaam en een hostingpakket en het WordPress pakket wordt geïnstalleerd. Oh, dit gaat lekker denk je dan nog. Totdat je vast zit aan kleurenpaletten, indelingen, afbeeldingsgrootte en lettertypes.

Tips voor het maken van een site

Ik geef je graag een aantal tips waar je op moet letten bij het maken van een WordPress website.

Tip 1: Kies het juiste template

Zorg dat je een template kiest, waarbij je veel mogelijkheden hebt qua layout en kleuren. Het moet niet zo zijn dat je gebonden bent aan een bepaald kleurenpallet, want dan kun je je huisstijl niet optimaal doorvoeren, en dat draagt niet bij aan de herkenbaarheid van je bedrijf. Ook ben ik geen voorstander van een standaardlayout, wat je wil tonen en welke indeling je verkiest verschilt immers per bedrijf en doelgroep. Ook komt een standaardindeling de huisstijl vaak niet ten goede, omdat je vast zit aan kaders. Het gevolg is dat je tekst en beelden gaat zoeken die passen bij de standaardindeling. Dat hoort natuurlijk andersom te gaan!

Tip 2: Koppel je social kanalen

Je social mediakanalen mogen niet ontbreken op de website. Met deze kanalen kun je mensen aan je binden, het is bovendien een middel om mensen te verleiden je site weer eens te bezoeken.

Tip 3: Ga bloggen!

Bloggen is goede manier om de vindbaarheid van je site te vergroten door waardevolle content te koppelen aan de juiste zoekwoorden.

Tip 4: Gebruik de juiste SEO titels

Let er op dat je teksten schrijft en titels gebruikt die bijdragen aan de vindbaarheid van je website, dus leef je in de doelgroep in. Op welke woorden zouden ze zoeken via Google? Leg daar nog eens een aantal zoekwoorden naast uit de Keywordplanner. 

Tip 5: SEO invullen

Tot slot vul je altijd je meta title, description en focus trefwoord in om mensen aan te sporen om op jouw link te klikken als je bovenaan in de ranking bij Google komt. Het is namelijk een soort mini advertentie. 

Mijn ervaring met websites maken:

Bij het maken van een nieuwe website begin ik altijd met de boodschap. Daaraan vooraf gaat het ontwikkelproces voor  het logo en huisstijl. De doelgroep moet binnen een paar seconden helder hebben waar de site over gaat. Ik bekijk welke belangrijke zaken de  aandacht moeten krijgen en maak vervolgens een menustructuur. Ik bepaal de indeling van de website en maak een schets per pagina. Dit is per bedrijf en doelgroep verschillend, omdat je andere informatie met elkaar wilt delen en verschillende doelen hebt met een website.

Doelen van een website kunnen zijn: informatie geven, het verkopen van producten of diensten, het werven van klanten, interactie of het aanmelden voor bepaalde cursussen. Wanneer de indelingen zijn gemaakt, ga ik aan de slag met het schrijven van teksten. In projecten besteed ik dit graag uit, omdat mijn kwaliteiten meer op het gebied van design en communicatie liggen. Dit is ook een leerproces geweest. Je kunt namelijk niet alles zelf doen.

Als ik zie hoe snel de tekstschrijvers een tekst hebben geschreven, dan kan ik in die tijd beter ontwerpen maken voor klanten en me focussen op de dingen die mij energie geven. Oké, weer terug naar het websiteverhaal. Wanneer de teksten dan klaar zijn, maak ik een ontwerp voor iedere pagina op de computer. Dit met de lettertypes, kleuren en vormen uit de huisstijl die eerder ontwikkeld is.

Ik stel ook vast welke vormgeving de verschillende titels krijgen. Je hebt namelijk daar niveaus in. H1, H2, H3, etc. Dit is een belangrijk onderdeel om goed in te stellen, dat heeft te maken met de vindbaarheid van de site. Vervolgens maak ik nog een fotografie checklist voor de fotografe, tenzij ik gebruik maak van eigen of aangeleverde foto’s of stockfoto’s. Ik denk ook al na over animaties, linkjes naar bepaalde pagina’s en de gebruiksvriendelijkheid.

Nadat alles bepaald is en de klant akkoord is met het design, starten we met het bouwen van de site. Tot slot voer ik nog een aantal handelingen uit die betrekking hebben op de vindbaarheid van de website en de privacywetgeving. Dit is erg belangrijk!

Hopelijk heb ik je kunnen inspireren met mijn aanpak en tips. Veel succes!

Jouw website als ideale klantmagneet

klantmatch training

Ik ben Manita en ik help ondernemers met een high level website. Dat betekent dat je website klanten aantrekt die gemotiveerd zijn om met jouw adviezen en handvatten aan de slag te gaan. In mijn gratis E-book ontdek je hoe jij je website ombouwt tot naar een next level klantmagneet.