Eigenlijk ben ik nog wel tevreden met m’n website. Ik heb mooie foto’s laten maken en teksten laten schrijven. Het enige is: de site levert te weinig op. Hoe kan dat? Dit vroeg een ondernemer mij een tijdje geleden. Ik dacht ik maak er een blog over, zodat jij er ook van kunt leren.
De 3 meest voorkomende redenen dat je site niet genoeg oplevert zijn:
- Jouw websitebezoeker voelt drempels die jij niet ziet
- Jouw websitebezoeker is geïnformeerd, maar wordt niet geraakt om tot aankoop over te gaan.
- Jouw websitebezoeker heeft nog niet alle vertrouwen in jou, terwijl jij alle informatie op je site hebt staan.
Het probleem is dus dat ondernemers een site heel anders ervaren, dan een websitebezoeker. De ondernemer ziet de site als een stevige brug over helder water naar zijn aanbod. De websitebezoeker ziet een brug, maar hoort dat de brug kraakt en voelt dat hij wankel is. Hij ziet krokodillen in het water en vertrouwt het niet om naar je toe te komen.
Oké, maar hoe lossen we dit op? Want als jij als ondernemer de problemen niet ziet, wordt het heel lastig oplossen. Ik help je!
Neem iemand in gedachten die je het liefst helpt
Verplaats je eens in deze persoon. In welke situatie bevindt hij zich? Wat zou hij heel graag willen? Tegen welke problemen loopt hij aan? Hier moet je vaak wel even over na denken. Want problemen? Nou hij heeft mij niks verteld hoor. Nee, maar dat zal hij of zij misschien ook niet zo snel met je delen. Neem hier de tijd voor, want dit is een heel belangrijk onderdeel van geld verdienen met je website.
Wanneer je een goed beeld hebt van deze persoon. Kijk dan kritisch naar je teksten, beelden en stijl van je site. Voelt deze persoon zich aangesproken?
Breng in kaart welke mogelijke drempels jouw ideale klant ziet
Ik zeg ideale klant, want de drempels die iemand ziet die je liever niet helpt, zijn natuurlijk niet belangrijk. Dan is het juist mooi dat ze drempels zien, dan nemen ze ook geen tijd van je in beslag. Neem de drempels weg bij mensen door hierover meer uitleg te geven. Een veel voorkomende drempel is: Ik denk dat ik er nog niet genoeg van weet. Als dat geen probleem is, geef dan aan voor wie je aanbod bedoeld is en dat het helemaal niet erg is. Jij leert het hen of helpt hen er juist bij.
Ga in gesprek met een klant die je heel graag helpt
Vraag hem welke twijfels hij vooraf had en hoe hij jouw hulp uiteindelijk heeft ervaren. Een twijfel komt vaak doordat mensen nog niet genoeg weten. Neem dit dan ook mee in je teksten of plaats de review van deze persoon op je site. Dan neemt dat voor een websitebezoeker de twijfel ook weg.
Bied resultaat
Uitleggen wat je doet is prima. Maar als je geld wilt verdienen met je website, is het belangrijk dat de websitebezoeker weet wat jouw aanbod hem oplevert. Dat is namelijk waar ons egoïstische brein met name aan denkt. Je kunt nog zo aardig zijn, maar als het om (veel) geld gaat, willen mensen resultaat.
Inspireer
Wanneer de websitebezoeker weet wat jouw hulp of jouw product hem/haar oplevert, dan speelt het gevoel een rol. Het kan je als klant nog zoveel opleveren, maar als je denkt: volgens mij is het een gladjanus. Dan doe je het niet.
Wanneer je van plan bent om veel geld uit te geven, dan moet het gevoel goed zijn. Een goed gevoel bezorg je de klant niet alleen door te informeren, maar door te inspireren. Verhalen vertellen is hierbij dus belangrijk.
Laat mensen kennis met je maken, zodat je het vertrouwen wint.
Zoals ik al zei, moeten mensen een goed gevoel bij je hebben als ze geld uit gaan geven. Dat vertrouwen krijg je vaak in een gesprek, maar als je op je website al een goede indruk van jezelf kunt geven, dan scheelt dat je vaak heel veel tijd. Laat mensen al ervaren hoe het is om met jou samen te werken. Dit kun je doen door blogs te schrijven, verhalen te vertellen op social media en een goede over ons/ over mij pagina op je site te zetten.
Wil je meer weten over geld verdienen met je website? Ontdek hier meer.