Waarom je niets verkoopt met je slimme praatjes: maar wat werkt dan wel?

online ontspannen verkopen

Waarom je niets verkoopt met je slimme praatjes: maar wat werkt dan wel?

Wat mij opvalt, is dat mensen heel vaak moeilijke woorden en vaktermen gebruiken om te verkopen. Ook ondernemers doen dat. Terwijl de ander er geen kaas van heeft gegeten. De ondernemer (lees luchtfietser) denkt dat hij heel slim overkomt. Maar de persoon die straks gillend wegrent denkt: als ik straks naar de kapper ga, moet ik ook even langs de supermarkt om bananen te halen.

Kortom de boodschap komt niet over. Niet slim dus. Die vaktermen en moeilijke woorden komen niet alleen in de gesprekken voor. Met name ook in teksten op websites of op social media. Zelfs bij mensen die in gesprekken eenvoudige woorden gebruiken. Raar eigenlijk hè? Ga je in één keer heel anders schrijven, dan dat je praat. Zonde, want die moeilijke termen komen helemaal niet over. Logisch dat je hierdoor minder verkoopt.

Ga niet verkopen

Mensen hebben heel snel in de gaten dat je hen probeert iets aan te smeren. Wees gewoon jezelf. Ik geloof dat wanneer je jouw verhaal in heldere taal vertelt, en laat zien welke transformatie jij mensen geeft, dat je dan automatisch de juiste klanten aantrekt. Mensen begrijpen dan wat jouw hulp hen oplevert. Dat is veel waardevoller, dan dat jij geld ontvangt en zij omgepraat zijn. Dat voelt toch niet goed? En een hele goede review kun je dan ook wel op je buik schrijven.

Ik moet in een keer denken aan een verhaal. We hadden hier op kantoor een vertegenwoordiger die een printer wilde verkopen. Hij kwam al helemaal strak in pak binnen, gaf een iets te harde hand en lustte wel een bakkie. Lekker amicaal met veel vaktermen. Toen we na een iets te lang opvulverhaal ter zake kwamen, bleek dat de kleur zwart niet echt zwart was. Het was een beetje bruin zwart. En dat was voor ons natuurlijk een reden om de printer niet te kopen. Zijn reactie was; laten we eerlijk zijn, wie print er tegenwoordig nog zwart? Uuuhh….. iedereen toch?! Je begrijpt, de deal ging niet door. Er was totaal geen match en ook geen vertrouwen. Laten we eerlijk zijn.. haha.

De match

Want daar gaat het natuurlijk om. De koper en verkoper moeten elkaar vinden. De koper heeft een probleem, jij de oplossing. Maar dat wil nog niet zeggen dat er een match is. Het gevoel bij elkaar moet ook goed zijn als het om een dienst of om een duurder product gaat. Daarom is het belangrijk om jezelf te zijn. Ook online, want daar oriënteert eigenlijk iedereen zich.

Succesformule

Als je het mij vraagt, is een goed product of dienst heel belangrijk voor de verkoop. Dat is de basis. Maar met alleen een goed product kom je er niet. Mensen moeten wel weten dat het een goed product is en welke transformatie het hen geeft. Wat levert het op? Vertel je verhaal online. Op je website een pagina met daarop jouw aanbod, is noodzakelijk. Dit noemen we een salespage. Daarnaast moet er aandacht komen voor dit aanbod. Anders weten mensen niet hoe waardevol jij bent. En dit allemaal op een natuurlijke manier. Een manier die helemaal bij jou en jouw klant past.

Wil je precies weten welke onderdelen op een salespage moeten staan om jouw aanbod goed en op een natuurlijke manier te verkopen? Volg dan de online training ‘Jouw website als 24/7 medewerker’. Deze online medewerker neemt je werk uit handen en trekt automatisch waardevolle klanten aan.

Download ook ons gratis E-book:
Hoe je van een websitebezoeker een klant maakt

Jouw website als ideale klantmagneet

klantmatch training

Ik ben Manita en ik help ondernemers met een high level website. Dat betekent dat je website klanten aantrekt die gemotiveerd zijn om met jouw adviezen en handvatten aan de slag te gaan. In mijn gratis E-book ontdek je hoe jij je website ombouwt tot naar een next level klantmagneet.