De meest voorkomende fouten bij het maken van een website

webdesigner friesland

De meest voorkomende fouten bij het maken van een website

Misschien ben je nu al bezig met een website of wil je een nieuwe website (laten) maken. Dan kun je maar beter de meest voorkomende fouten voorkomen. Dit zijn ze op een rij:

Opvulteksten schrijven

Je hebt de indeling en het design klaar van je website. Nu kan het schrijven beginnen. Oh, voor dit tekstvakje moet ik nog even een tekst verzinnen. Je zit maar uit het raam te kijken. Af en toe te typen en weer te backspace’en. Haha dat is geen woord, maar je weet wat ik bedoel. Dit gaat niet werken. Je gaat dus een tekst verzinnen, omdat je een vakje moet vullen. Alsof jouw potentiële klant tijd en zin heeft om opvultekst te lezen. Hij kan net zo goed een banaan lezen!

Verkeerde volgorde

Je weet dus dat het niet zo handig is om eerst het design/het ontwerp te maken voor je homepage en daarna te gaan schrijven. Toch is dat wel de tip van heel veel webbouwers/webdesigners. Omdat je dan weet hoeveel ruimte je hebt voor je tekst. Dat is waar, maar de inhoud wordt er dus niet beter op. Ik vertel je hoe ik het aanpak.

De juiste volgorde voor het maken van een website

Ik ga eerst met de inhoud bezig. Wat wil de ondernemer bereiken? Wat is de boodschap? Wie is zijn doelgroep? Waar kan hij de klant het beste mee helpen? Ik geef mijn klanten een sjabloon om zelf teksten te schrijven. Gemakkelijk, want dan leer je dus meteen schrijven voor social media etc. Je kunt ook een tekstschrijver inschakelen. Ik maak ondertussen een indeling op een a4’tje met alle cruciale onderdelen voor een website. Ook begin ik al met een ruige opzet van de website. In het voortraject hebben we dan vaak al een logo en huisstijl ontwikkeld, waardoor ik de kleuren, lettertypen etc. al in het WordPress systeem kan instellen. Als de inhoud en de teksten definitief zijn, dan maak ik de site helemaal af. Dus indeling, inhoud, design. Dat is volgens mij de beste volgorde!

Saaie informatie delen

We zetten de saaie kantoorneus weer op en beginnen met schrijven over wanneer we zijn begonnen met ons bedrijf. We zijn allemaal flexibel en hebben allemaal kwaliteit hoog in het vaandel zitten. Zoek maar eens het woord ‘vaandel’ op, dan weet jij wel hoe ouderwets je overkomt met dit soort teksten ;).

Vaktermen

Vroeger dacht je: oh, die is slim. Hij gebruikt allemaal moeilijke woorden. Nu denk je: oh, die probeert slim te doen, maar ik begrijp er niks van. Dus ik ga liever naar iemand die helder is in z’n communicatie.

Wat je doet

Iedereen heeft een specialiteit. Je kunt simpelweg niet alles weten. Toch plaatsen ondernemers vaak behandelingen, pakketten en werkzaamheden op hun site in vaktermen. Jij kunt zelf wel weten wat het inhoudt, maar het gaat om je websitebezoeker. Vertel dus niet alleen wat je doet, maar met name welk probleem het oplost voor je klant. Hou het simpel.

Geen actie

De meeste ondernemers vergeten de knop om mensen tot actie aan te zetten. Zonde, dat is dus de reden dat heel veel mensen weer afhaken na het bezoeken van je website.

Leuk dat je m’n blog leest! Als bedankje heb ik een kleine verrassing voor je: Leer hoe je van een websitebezoeker een klant maakt.

Jouw website als ideale klantmagneet

klantmatch training

Ik ben Manita en ik help ondernemers met een high level website. Dat betekent dat je website klanten aantrekt die gemotiveerd zijn om met jouw adviezen en handvatten aan de slag te gaan. In mijn gratis E-book ontdek je hoe jij je website ombouwt tot naar een next level klantmagneet.